SECȚIUNEA CADRE DIDACTICE: PROIECTE EDUCATIONALE, PPT
Anul școlar 2016-2017
PĂDUREA – AURUL VERDE
- proiect educațional-
Prof. înv. primar MACOVEI VERONICA
Școala
Gimnazială ,,GHE.POALELUNGI’’MĂSTĂCANI
Prin
desfăşurarea proiectului „PĂDUREA – AURUL VERDE” se doreşte familiarizarea
elevilor cu noţiunea de pădure, înţelegerea rolului pădurii de habitat pentru
animale sălbatice şi diverse plante, conştientizarea importanţei codrului în
ecosistem şi realizarea unei educaţii ecologice a şcolarilor din clasele
pregatitoare, I – IV.
Totodată, prin
activităţile practice se urmăreşte fixarea cunoştinţelor dobândite de copii în
cadrul orelor de limba română, cunoaşterea mediului, educaţie muzicală,
educaţie plastică şi abilităţi practice. „Educaţia trebuie să urmărească
dezvoltarea deplină a personalităţii umane şi întărirea respectului faţă de
drepturile omului şi faţă de libertăţile sale fundamentale…”
Copiii iubesc
natura, animalele, plantele şi mai ales
să stea în aer liber,de aceea,
considerăm că proiectul „Pădurea
– Aurul verde” este o foarte bună motivaţie
pentru a antrena cât mai mulţi elevi şi a le da un argument solid pentru a
învăţa lucruri noi într-un altfel de cadru decât orele de clasă obişnuite.
SCOPUL PROIECTULUI:
Dezvoltarea și conștientizarea unei
atitudini pozitive faţă de resursele
naturale pe şi valorizarea prin diferite activităţi a acestora.
OBIECTIVELE PROIECTULUI:
a) GENERALE (pe termen lung):
-
să înveţe a observa şi studia pădurea;
-
să conştientizeze responsabilitatea pentru viitorul pădurii;
-
să manifeste un comportament civilizat, bazat pe colaborare
şi respect, pe timpul desfăşurării activităţilor propuse;
-
să cultive capacităţile şi aptitudinile pentru muncă.
b) SPECIFICE (pe termen scurt):
-
să recunoască plantele şi animalele din pădurile noastre;
-
să realizeze diferite activităţi experimentale pentru
protejarea mediului (plantarea unor puieţi, colectarea materialelor
refolosibile, îngrijirea spaţiilor verzi);
-
să cunoască reguli de ocrotire a naturii şi de protecţie a
mediului înconjurător;
-
să ia atitudine faţă de cei care încalcă regulile de
protejare a mediului;
să coopereze într-o echipă
pentru realizarea unei sarcini comune, ţinând seama de ideile altora şi punând
în valoare şi ideile proprii.
FINALITĂŢILE
AŞTEPTATE:
-
înţelegerea relaţiei om – natură şi a sistemului ecologic,
prin realizarea unor colecţii de plante şi a unor expoziţii de postere cu
titlul „Pădurea – aurul verde”;
-
formarea responsabilităţii faţă de viitorul pădurii prin
activităţi experimentale (plantare de puieţi, colectare de materiale
refolosibile);
ACTIVITĂŢI
CONCRETE:
-
Vizionarea filmului artistic „Dumbrava minunată”.
-
Organizarea de serbări tematice şi de concursuri pe domenii.
-
Realizarea unor afişe şi postere prin care să fie ilustrate
activităţile desfăşurate.
-
Confecţionarea de lucrări din materiale naturale şi sintetice
şi realizarea unor expoziţii.
-
Comunicarea unor măsuri de protejare a pădurii de către
pădurarul din sat şi reprezentantul P.S.I. al Şcolii ;
-
Activităţi de plantare a unor puieţi ;a unor flori in
grădinița școlii
-
Realizarea unei drumeţii in pădurea din apropiere;
CALENDARUL ACTIVITĂŢILOR:
DENUMIREA ACTIVITĂŢII
|
PERIOADA
|
LOCUL DE DESFĂŞURARE
|
1. „Împreună vom reuși”
-
activitate de cunoaştere între
elevii claselor cuprinse în proiect;
-
vizionarea filmului artistic „Dumbrava
minunată”;
|
Octombrie
2016
|
Sala de clasă
cabinetul de informatică
|
2.„Prietenii
pădurii’’
-
prezentarea unor filme,
imagini,curiozităţi despre vieţuitoarele pădurii,plante şi animale;
-
concurs cu tema ,,Sunt prietenul
pădurii!,,
-
„Copacul prieteniei” – lucrare
realizată prin colaborarea elevilor din clasele pregatitoare si clasa I ;
|
Ianuarie
2017
|
Sala de clasă
cabinetul de informatică
|
3. „Micii ecologişti”
-
realizarea unor postere,afişe;
-
realizarea ecusonului ,,Micii
ecologiști”
-
expoziţie de lucrări plastice si
colaje despre pădure.
-
dramatizare,JUDECATA ANIMALELOR”;
|
Aprilie
2017
|
Sala de clasă
|
4. „Explorarea pădurii”
-
expunerea unor informaţii despre
importanţa pădurii şi necesitatea protejării ei, de către pădurar şi reprezentantul P.S.I. din şcoala noastră;
-
plantarea a 10 puieţi pe un lot
al școlii;
-
activitati de ecologizare in
grădinița scolii .
|
Mai
2017
|
Intâlnire cu
pădurarul satului și responsabilul P.S.I.
|
5. „Chemarea pădurii”
-
excursie tematică
|
Iunie
2017
|
Drumeție in pădurea din apropiere împreună cu pădurarul.
|
DETERIORAREA
MEDIULUI ÎNCONJURĂTOR
Prof. Duta Gheorghe
Scoala Gimnaziala
Castranova, Dolj
Incă de la apariţia omului
pe Terra, el a influenţat mediul natural în care trăia. La început impactul a
fost neglijabil, dar odată cu cresterea numărului de indivizi pe glob s-a
intensificat poluarea, degradând mediul natural.
Degradarea mediului
înconjurător este o problemă de multe ori ocolită sau ignorată. Chiar dacă nu
ne place să recunoaştem cu toţii dăm “o mână de ajutor” degradării mediului
înconjurător.
Mediul înconjurător este totalitatea
condiţiilor şi factorilor naturali care influenţeaza activitatea omului. În
lumea “de azi” (lumea modernă) omul este considerat parte componentă, centrală
a mediului înconjurător,care este considerat un sistem, cu o structură. Părţile
componente ale mediului înconjurător: atmosfera, litosfera, hidrosfera şi
biosfera conlucrează şi interacţionează realizănd un echilibru.
Degradarea mediului înconjurător este
un proces complex de alterare a calităţii mediului înconjurător datorită
utilizării neraţionale a resurselor, poluării şi aglomerării urbane.
Poluarea este orice alterare
fizică, chimică, biologică sau bacteriologică a mediului peste o limită
admisibilă stabilită. Poluantul este orice substanţă (solidă, lichidă sau
gazoasă) sau forma de energie (radiaţie electromagnetică, ionizantă, termică
sau vibraţii) care introdusă în mediu modifică echilibrul acestuia şi al
organismelor vii, cauzănd daune bunurilor materiale.
Impactul omului asupra naturii s-a
materializat prin:
• modificarea radicală a peisajului geografic prin lucrări de mari proporţii, ca bazine, lacuri de acumulare, îndiguiri, desecări, extracţii la zi
• exploatarea puternică a resurselor materiale, ale solului şi ale subsolului, precum şi a resurselor energetice
• modificarea climei în sensul aridizării ei, prin transformări negative în structura învelişului vegetal şi în special prin defrişări
• schimbarea structurii ecosistemelor peste limitele de refacere ale lor
• distrugerea unor numeroase specii de plante şi animale prin deteriorarea, schimbarea sau distrugerea ecosistemelor în care fuseseră adaptate
• schimbarea compoziţiei atmosferei, apelor, solului, prin deversări de diverse produse
• alterarea fondului genetic natural al vieţuitoarelor, în sensul scăderii capacităţii de adaptare, refacere şi reproducere.
Se aruncă anual în atmosfera milioane de tone de agenţi poluanţi. Numai în anul 1980 s-au aruncat 110 milioane t SOx, 59 milioane tone particule în suspensie, 69 milioane t NOx, 194 milioane t CO2, 53 milioane t hidrocarburi. Efectele s-au manifestat asupra stǎrii de sănătate a populaţiei, scăderii cantităţii şi calităţii produselor agricole, edificiilor, resurselor de apă.
• modificarea radicală a peisajului geografic prin lucrări de mari proporţii, ca bazine, lacuri de acumulare, îndiguiri, desecări, extracţii la zi
• exploatarea puternică a resurselor materiale, ale solului şi ale subsolului, precum şi a resurselor energetice
• modificarea climei în sensul aridizării ei, prin transformări negative în structura învelişului vegetal şi în special prin defrişări
• schimbarea structurii ecosistemelor peste limitele de refacere ale lor
• distrugerea unor numeroase specii de plante şi animale prin deteriorarea, schimbarea sau distrugerea ecosistemelor în care fuseseră adaptate
• schimbarea compoziţiei atmosferei, apelor, solului, prin deversări de diverse produse
• alterarea fondului genetic natural al vieţuitoarelor, în sensul scăderii capacităţii de adaptare, refacere şi reproducere.
Se aruncă anual în atmosfera milioane de tone de agenţi poluanţi. Numai în anul 1980 s-au aruncat 110 milioane t SOx, 59 milioane tone particule în suspensie, 69 milioane t NOx, 194 milioane t CO2, 53 milioane t hidrocarburi. Efectele s-au manifestat asupra stǎrii de sănătate a populaţiei, scăderii cantităţii şi calităţii produselor agricole, edificiilor, resurselor de apă.
Un om inhalează zilnic 20 metri cubi de aer pe zi.
Puterea omului de adaptare , mai mare
decât a tuturor animalelor s-a datorat tocmai raţiunii care l-a dus la
cunoasterea calitativă a mediului înconjurător, la aprecierea posibilitaţilor
lui pentru existenţa specie umane şi la explicarea fenomenelor din jur.
Omul a căutat să cunoască mediul înconjurător, să-i folosească însuşirile pentru adăpostire şi aparate pentru procurarea hranei şi a materialelor necesare vieţii lui, fiind conştient de ceea ce se afla în jurul lui, punând în balanţă avantajele şi primejdiile pe care le pot da la iveală locurile în care trăiau, pentru asigurarea celor necesare vieţii.
Omul a căutat să cunoască mediul înconjurător, să-i folosească însuşirile pentru adăpostire şi aparate pentru procurarea hranei şi a materialelor necesare vieţii lui, fiind conştient de ceea ce se afla în jurul lui, punând în balanţă avantajele şi primejdiile pe care le pot da la iveală locurile în care trăiau, pentru asigurarea celor necesare vieţii.
În prezent s-au produs mari
modificări în peisajul geografic al globului, unele cauze naturale sunt:
-schimbările climatice;
- transgresiunile marine;
- erupţiile vulcanice;
- cutremurele distrugătoare.
- transgresiunile marine;
- erupţiile vulcanice;
- cutremurele distrugătoare.
Alte cauze sunt datorate intervenţiei omului:
-
despăduriri
-
acumulări de ape pentru irigaţie
-
terasarea terenurilor în pantă creându-se peisaje specifice, schimbările ,
modificările, nefiind mari
Schimbările mari s-au produs în ultimele doua veacuri datorită:
- dezvoltării industriei
- creşterii numerice tot mai accentuate a populaţiei (explozia demografică)
- aglomerarii crescânde a marilor centre oraşeneşti
- îndesirii căilor de transport (rutier, cu ample treceri la nivel suprapuse; feroviare; navale, cu vaste incinte portuare şi aeriene, cu piste de aterizare)
- defrişările pe mari întinderi : eroziunea terenurilor
- deversările de substanţe nocive în apele curgatoare sau eliminările lor în atmosferă.
- dezvoltării industriei
- creşterii numerice tot mai accentuate a populaţiei (explozia demografică)
- aglomerarii crescânde a marilor centre oraşeneşti
- îndesirii căilor de transport (rutier, cu ample treceri la nivel suprapuse; feroviare; navale, cu vaste incinte portuare şi aeriene, cu piste de aterizare)
- defrişările pe mari întinderi : eroziunea terenurilor
- deversările de substanţe nocive în apele curgatoare sau eliminările lor în atmosferă.
Deteriorarea mediului
ambiant este cauzată de: existenţa prea multor automobile, avioane cu reacţie
şi nave de mare tonaj, a prea multor fabrici care funcţionează după tehnlogii
vechi, poluante, mari consumatoare de materii prime, apă şi energie, fenomene
care sunt determinante, în ultima instanţă, de necesităţi crescânde ale unei
populaţii aflate în stare de explozie demografică şi îndeosebi de existenţa
marilor aglomerări urbane.
Habitatul modern se
caracterizează prin deteriorarea continuă a mediului sonor urban. Fiind unul
dintre cei mai greu de influenţat agenţi de stres din mediu, zgomotul se
profilează ca o prioritate pentru politicile integrate de mediu şi sănătate.
Rezultatele acţiunii de monitorizare a poluării sonore urbane, desfaşurate de către Institutul de Sănătate Publică Bucureşti, în colaborare cu compartimentele de specialitate din teritoriu, au evidenţiat o dinamică continuu ascendentă a nivelurilor expunerii de la valori medii de 50 de dB( ) la începutul anilor 80 la aproximativ 70 de dB( ) în 1999.
Rezultatele acţiunii de monitorizare a poluării sonore urbane, desfaşurate de către Institutul de Sănătate Publică Bucureşti, în colaborare cu compartimentele de specialitate din teritoriu, au evidenţiat o dinamică continuu ascendentă a nivelurilor expunerii de la valori medii de 50 de dB( ) la începutul anilor 80 la aproximativ 70 de dB( ) în 1999.
Construind fabrici şi uzine,
dezvoltând oraşele şi transporturile, defrişând pădurile pentru a folosi lemnul
şi a mări suprafeţele agricole, aruncând nepăsător în apă şi în aer cantităţi
mari de deşeuri toxice omul a stricat echilibrul natural existent în mediul
înconjurător, aşa încât uneori şi-a pus în pericol însăşi viaţa lui. În
asemenea situaţie, fiinţa umană s-a văzut nevoită să ia atitudine pentru
înlăturarea răului pe care l-a produs şi să treacă urgent la luarea unor măsuri
pentru protecţia mediului înconjurător, pentru menţinerea în natură a unui
echilibru normal între toţi factorii care compun mediul.
Pentru ca Pământul să rămână o planetă vie, interesele oamenilor trebuiesc corelate cu legile naturii.
Pentru ca Pământul să rămână o planetă vie, interesele oamenilor trebuiesc corelate cu legile naturii.
Bibliografie: Manual de Geografie Clasa
aXI ,autori:Rodica Dan,Dumitru Marc,Iuliu Veşcan,Pompei Cocean
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu