Secțiunea cadre didactice: proiecte, ppt
-Proiect
educaţional de mediu-
Prof. Gagiu
Ioana
Școala
Gimnazială Castranova
ARGUMENT
Natura ne ofera atatea lucruri frumoase… Suntem singurii care o putem proteja, dar şi care
o putem distruge. Să nu-i distrugem frumuseţile!!!!
Elevul
de azi care cunoaşte valoarea unei bucăţi de hârtie , a unei sticle sau a unui
recipient din material plastic va fi
cetăţeanul de mâine care trebuie să utilizeze raţional fiecare lucru.
DATE GENERALE ALE PROIECTULUI
GRUP ŢINTĂ:
·
preşcolari
·
elevi
·
cadre didactice
·
părinţi
·
comunitatea locală
PERIOADA DE DERULARE A PROIECTULUI : martie –aprilie
OBIECTIVE GENERALE :
·
cunoaşterea şi înţelegerea unor
componente şi procese ale lumii vii utilizate de către om şi consecinţele asupra
mediului;
·
formarea comportamentului
ecologic prin stimularea motivaţiei pentru protecţia naturii şi derularea de acţiuni concrete
de protecţie a mediului înconjurător.
OBIECTIVE SPECIFICE :
conştientizarea
şi sensibilizarea elevilor faţă de problemele mediului.
·
cunoaştere şi aplicarea normelor
de comportare specifice asigurării echilibrului naturii şi -adoptarea
unei atitudini de prietenie şi respect faţă de aceasta;
·
antrenarea elevilor în
economisirea resurselor: materiale ,hrană şi îmbrăcăminte, apă, energie,
obiecte din mediul apropiat;
·
familiarizarea elevilor cu
procesul de refolosire a resurselor;
·
promovarea valorile ecologice;
·
identificarea acţiunilor negative
ale omului asupra naturii ,pericolul poluării şi efectele ei;
·
promovarea schimbului de
experienţă între cadrele didactice , în scopul creşterii eficienţei
activităţilor şi implicarea elevilor ca factor activ;
·
formarea unei atitudini motivante
şi responsabile faţă de menţinerea şi îmbunătăţirea calităţii mediului
înconjurător si a unor deprinderi de conservare a naturii.;
·
să participe conştient la acţiuni
de păstrare şi îmbunătăţire a calităţii mediului înconjurător (de ecologizare).
RESURSE :
·
materiale: afise,
postere,diplome,aparate de fotografiat, panouri, pliante, CD-uri, calculator,
saci din plastic, manusi din plastic, seminţe de flori, materiale şi unelte
necesare activităţilor.
·
financiare:din fonduri
proprii;
·
temporale :martie-aprilie
METODE FOLOSITE:
-activităţi de informare, activităţi practice, munca în echipe, concurs, distribuire de pliante realizate de elevi,vizionare
C.D,casete video,prezentare de imagini foto,expoziţie foto si cu lucrările elevilor;
IMPACTUL PROIECTULUI
o -Posibilitatea
de continuare ulterioară a proiectului prin atragerea de noi parteneri-institutii de
invatamant , firme interesate pentru păstrarea calităţii vieţii ;
o -Demersul
didactic cuprins în proiectarea curriculară se armonizează şi se întregeşte vizând însuşirea unui summum
de cunoştinţe care pot oferi garanţia propulsării subiectului educat spre un
alt nivel , superior din punct de vedere al cunoştinţelor despre natură şi
despre pericolul în care se află acesta .
CALENDARUL
ACTIVITATILOR
-martie
o pregatirea actiunii;
o popularizarea proiectului;
o realizarea proiectului;
- aprilie
o desfasurarea
activitatilor;
o diseminarea
proiectului;
EVALUAREA PROIECTULUI:
o amenajarea unui
loc pentru depozitarea materialelor reciclabile;
o distribuirea de
fluturaşi cu mesaje ecologice;
o confecţionarea
unor pliante şi postere cu mesaje
ecologice si afisarea la COLŢUL VERDE
;
o confecţionarea unor
produse din materiale reciclabile(vestimentatie,jucării,
obiecte utile);
o acţiuni de ecologizare a spaţiilor verzi şi de economisire a
resurselor din scoală;
o organizarea unor expoziţii cu
produsele realizate;
„ÎMPREUNĂ VOM REUȘI ! ”
-Proiect educațional-
Prof. înv primar.Pisica Floriana Mirela
Școala Gimnazială Castranova
ARGUMENT:
Proiectul educațional
privind semnificația zilei de 22 aprilie –Ziua Pământului, urmărește realizarea
unor activități cu caracter trandisciplinar care să conducă la formarea unor
deprinderi pozitive și a unei atitudini corecte față de mediul înconjurător. Prin
activitățile derulate ,pe parcursul unei zile se vor sublinia efectele benefice
dar și influențele negative pe care omul le poate avea față de mediu.
GRUPUL ȚINTĂ:
o
elevi
o
cadre didactice
OBIECTIVE:
o
promovarea
interdisciplinarităţii ca mijloc de dezvoltare şi stimulare a creativităţii
elevilor
o
realizarea unor
creaţii literare şi plastice libere privind atitudinea faţă de Planeta Pământ
o
conştientizarea
tuturor participanţilor asupra importanţei protejării naturii pentru o viaţă sănătoasă, pentru un aspect estetic al
mediului, pentru alinierea la standarde
europene
o
promovarea modelelor
de bune practici şi valorizarea muncii de echipa interdisciplinară
ACTIVITĂȚI:
1.Dezbatere pe teme ecologice (Discuție de
dimineață)
o
Povestea Pământului
o
Prezentare power
-point- Ziua Pământului
o
Discutarea celor 3
R-reciclare, reducere, refolosire
o
Reciclarea hârtiei
o
Reciclarea
plasticului
o
Poluarea mediului (a
apei/ aerului, fonică, a spațiilor verzi)
o
Ce sunt deșeurile?
o
Cum pot fi ecologist?
o
Ce este încălzirea
globală?
2.Activitate artistică
o
Planeta
Albastră-desene, colaje, postere
3.Concurs-recunoaște plantele
4.Activitate practică- Reciclarea deșeurilor
o
Ce pot face cu o
pungă?
5.Fișă de lucru
6.Faceți Pământul să zâmbească
7.Promisiunea micului Apolodor către Planeta Albastră
8.Curiozități despre planeta noastră
9.Activitate de memorizare- Planeta
Pământ
10.Expozitie de lucrari
MICII ECOLOGIȘTI
-proiect educațional-
Școala
Gimnazială Castranova, Dolj
Prof. înv. primar Negrilă Angelica
A.
DENUMIREA PROIECTULUI
a)
Titlul : Micii ecologisti
b)
Domeniul şi tipul de educaţie în care
se încadrează:
Educatie ecologica
c) Tipul de proiect: județean
B.
APLICANTUL
Şcoala Gimnazială Castranova
B. INFORMAȚII
DESPRE PROIECT:
Titlul proiectului: ‚‚MICII ECOLOGIȘTI”
Domeniul şi tipul de educaţie în care se
încadrează:
Educație ecologică
Numar de participanti: 45 de elevi din
două institutii
C.
CONTEXT:
Omul a fost dintotdeauna prietenul naturii. El este cel care o cântă si
o
slăveste în versuri, dar tot el, mânat
de dorinţa de a o domina, este cel mai mare dusman al ei. Degradarea continuă a
mediului datorită influenţei nefaste a omului, ne obligă să luăm atitudine,
căci, unica sperantă a omenirii rămâne natura.
Pregătirea copiilor înca din clasa pregatitoare, nu înseamnă numai
dobândirea de către aceştia a unor
cunoştinţe noi, ci şi formarea unor atitudini , priceperi, deprinderi, comportamente,
stări afective. Într-o lume în care din toate colţurile lumii se înalţă un
strigăt de alarmă: “ Natura este în primejdie!”, este necesar, ca de la cea mai
fragedă vâstă, copiii să ajungă să cunoască, să iubească şi să ocrotească
natura.
Prin activităţile cu conţinut ecologic, copilul are posibilitatea de a
intra în relaţii din ce în ce mai complexe cu mediul în care trăieşte.
Curiozitatea copilului pentru mediul înconjurător poate fi transformată într-o
puternică dorinţă de a-l cunoaşte, de a-l înţelege şi de a-l ocroti
D.
DESCRIEREA PROIECTULUI
·
Cunoaşterea şi recunoaşterea modului în care
se produce poluarea mediului (
natural şi social ) şi al pericolului pe care îl reprezintă pentru viaţă;
·
Cunoaşterea mediului apropiat ( localitatea
natală, zone din apropierea ei, din judeţ, atât, atât din mediul rural, cât
urban ) şi a problemelor specifice privind poluarea şi protecţia împotriva
poluării: cauze-urmări –remedii;
·
Înţelegerea sensului real al conceptului de
,, educaţie ecologică” şi ,,comportament ecologic”;
·
Cunoaşterea şi conştientizarea modului în
care putem dobândi şi proba un comportament ecologic;
·
Formarea deprinderii de lucru în echipă cu responsabilitatea
în ceea ce priveşte dobândirea şi probarea comportament ecologic;
·
Realizarea unei expoziţii cu afişe, desene.
Obiective: a).
Privind copiii implicaţi în proiect:
Familiarizarea copiilor cu aspecte ale poluării mediului înconjurător;
Formarea unei atitudini de respect şi adoptarea unui
comportament eco-civic faţă de natură;
Adoptarea unui comportament dezaprobator faţă de cei care
încalcă normele de protecţie a naturii;
Formarea unor capacităţi şi deprinderi de protejare a
naturii;
Desfăşurarea de activităţi
practic-gospodăreşti;
Colecţionarea unor materiale din natură
pentru a servi la realizarea de creatii
personale;
Realizarea de portofolii;
b). Privind cadrele didactice:
Încurajarea cadrelor didactice pentru crearea
unui mediu educaţional care să favorizeze educaţia ecologică a elevilor;
Promovarea unor metode şi tehnice noi de
lucru cu elevii;
c. )Privind părinţii şi ceilalţi
parteneri educaţionali:
Conştientizarea acestora cu privire la rolul
pe care îl au în educarea copiilor din perspectiva relaţiei cu natura;
Creşterea implicării acestora în acţiunile
promovate de şcoală pentru crearea unui mediu sănătos.
Grup
ţintă:
Ø direct: elevii celor cinci clase
Ø indirect: părinţii
o
Durata: noiembrie 2015-iunie 2016
E. Calendarul activităţilor:
Structură:
Nr. crt
|
Activitatea
|
Grup ţintă
|
Termen
|
Responsabil
|
Rezultate
|
Observaţii
|
1
|
Prezentarea
şi discutarea temei de colaborare
|
elevii
celor două clase
|
noiembrie
|
Coordonatorii de proiect
|
Consolidarea relaţiilor de comunicare
şi cooperare între cadrele şi şcolarii de la cele două şcoli;
|
|
2
|
Drumetii
Colectionări de
frunze, castane etc.
Parcul din comuna
|
elevii
celor două clase
|
noiembrie
|
Cadrele
didactice implicate în proiect
|
consolidarea şi verificarea cunoştiintelor
transmise conform tematicii curriculare, respectând particularităţile de
varstă;
iniţierea unei prietenii între
şcolarii de la cele două şcoli .
|
|
3
|
Îngrijirea plantelor din clasă;
Observarea
semnelor primăverii şi completarea unor chestionare;
Plantarea unor flori în jardiniere / în grădina şcolii;
Plantarea unor puieţi în grădina şcolii
Activităţi de ecologizare a zonei apropiate şcolii;
|
elevii
celor două clase
|
aprilie
|
Cadrele
didactice implicate în proiect
|
consolidarea şi verificarea
cunoştiintelor transmise conform temticii curriculare, respectând
particularităţile de varstă;
iniţierea unei prietenii între
şcolarii de la cele doua şcoli.
|
|
4
|
Atribuirea de diplome celor mai inimoşi mici
–ecologişti
Prezentarea
pe CD a celor mai frumoase momente
Realizarea
unui panou cu aspecte din activităţile desfăşurate
|
elevii
celor două clase
parinti
|
iunie
|
Cadrele
didactice implicate în proiect
|
editarea unui album care să
cuprindă imagini din activităţi, precum şi impresii ale părinţilor, cadrelor
didactice despre activităţile din proiect.
|
F. EVALUARE – CALITATE
Evaluare internă: expoziţii cu lucrări ale
copiilor, afişe, postere, chestionare, diplome, realizarea unor
portofolii, album foto - un CD, articole
pe www.didactic.ro, pliante, diplome pentru cei mai inimoşi mici-ecologişti
Evaluare externă: parintii,profesorii din cele doua scoli
G. MONITORIZAREA PROIECTULUI
-
discutii;
-
cd-uri-album cu imagini.
-
postarea desfășurării proiectului
precum și a rezultatelor obținute, pe site-urile învătământului .
H. Rezultate: calitative Rezultate aşteptate
- calitative :
·
consolidarea şi verificarea
cunoştiintelor transmise conform temticii curriculare, respectând
particularităţile de varstă;
- formarea şi consolidarea spititului competitiv:
- consolidarea relaţiilor de comunicare şi cooperare între cadrele şi şcolarii de la cele două şcoli;
- iniţierea unei prietenii între şcolarii de la cele două şcoli .
- cantitative :
·
editarea unui album care să cuprindă
imagini din activităţi, precum şi impresii ale părinţilor, cadrelor didactice
despre activităţile din proiect.
·
I. DISEMINAREA PROIECTULUI
- prezentarea proiectului în cadrul consiliului profesoral şi a
şedinţelor cu părinţii.
J. IMPACTUL PROIECTULUI
Implementarea
acestui proiect va avea impact asupra :
-
Grupului ţintă prin : -dobândirea
unor cunoştinţe referitoare la creativitatea școlarilor;
- Scolii ca
organizaţie : - schimbarea atmosferei în scoală, creşterea prestigiului
unităţii de învăţământ în zonă şi în comunitate.
K. SUSTENABILITATEA PROIECTULUI
Continuitatea
proiectului va fi asigurată de :
-
continuarea proiectelor ce pot duce
la îmbunătăţirea actului educaţional;
-
continuarea anuală a activităţilor
de colaborare;
-
menţinerea şi dezvoltarea
parteneriatelor încheiate în cadrul proiectului;
-
extinderea bunelor practici la alte
unităţi de învăţământ din oraşe, judeţ si din țară.
L. BUGETUL PROIECTULUI
o Surse de finanţare:
fonduri proprii
M. Parteneri
- externi: parintii
- cadrele didactice din cele doua şcoli
N. ANEXE
o Ex Acorduri
parteneriale
ENERGIA
REGENERABILĂ
Studiu de cercetare
Prof. Rodica CODOBAN
Școala Gimnazială Ion Țuculescu , Craiova
Aria curriculară: Matematică și Științe
Nivel: liceal
1.Energia
încotro?
Energia constituie
nu numai condiţia de existenţă biologică a omului, dar şi unul din elementele
fundamentale ale oricărui act de producţie socială. Asupra ei este aplicată munca
creatoare a omului în vederea producerii bunurilor esenţiale de existenţă.
Energia dă activităţii economice seva desfăşurării ei, constituind una din
premisele şi condiţiile hotărâtoare ale dezvoltării şi progresului.
Putem spune că
problema energiei este multidimensională: tehnică, economică, politică, socială
şi ecologică.
Oamenii încearcă
tot mai mult să găsească noi surse de energie, pentru că cele clasice, cum sunt
cărbunele şi gazul, se vor epuiza în curând.
O altă direcţie de
prim ordin în vederea relaxării tensiunilor din raportul necesităţi-disponibilităţi
energetice este aceea a reducerii pe plan general, în cadrul fiecărei ţări, a
ritmului specific de creştere a consumului care să conducă la economii de energie.
Se ştie că energia
este necesară pentru efectuarea unor activităţi, care se intensifică din ce în
ce mai mult şi deci, şi consumul de energie creşte vertiginos. Astfel, problemele
energetice au devenit o preocupare generală. Ele nu se mai află doar în atenţia
specialiştilor şi a factorilor de decizie, ci s-au transformat în subiect
prioritar de reflecţie pentru largi sectoare sociale.
Energia,
este definită ca fiind capacitatea unui sistem fizic de a produce
lucru mecanic.
Uneori se
menţionează în definiţia energiei şi capacitatea unui sistem fizic de a produce căldură.
Cu toate acestea, noţiunea de energie este mult mai complexă, fiind
evident, asociată şi cu
alte sisteme în afară de cele fizice şi anume sisteme biologice, chimice.
Unele menţiuni
din literatura tehnică de specialitate, consideră că energia este implicată în toateprocesele care
presupun orice fel de schimbare sau transformare, fiind responsabilă de producerea
asestor schimbări sau modificări. Se poate considera chiar că materia în sine, reprezintă
o formă “condensată” de energie, iar această energie este înmagazinată
în atomii şi moleculele din care este alcătuită materia.
Este demonstrat
că prin diverse procedee, cantitatea uriaşă de energie, conţinută în atomi şi
molecule poate fi eliberată şi utilizată în diverse scopuri, iar în urma
desfăşurării acestor procese, materia utilizată ca “sursă de energie”, suferă
transformări considerabile.
Două dintre cele
mai reprezentative exemple ale acestor genuri de transformări sunt producerea
energiei electrice prin fisiune nucleară, respectiv explozia focoaselor
nucleare,ambele procese reprezentând transformări ale materiei în cantităţi
uriaşe de energie.
În sistemele
termodinamice, reprezentând tipul de sisteme care vor fi studiate în continuare,
pot fi întâlnite mai multe forme de energie şi numeroase tipuri de
transformare a energiei dintr-o formă în alta.
2. Resurse
energetic regenerabile.
Unul din
efectele dezvoltării tehnologice a întregii societăţi umane, din ultimul secol,
este creşterea tot mai pronunţată a
consumurilor de energie, dar şi dependenţa tot mai
accentuată a omenirii, de consumul
combustibililor fosili, în special produse petroliere, gaze
naturale şi cărbuni.
Una
din cele mai eficiente soluţii pentru reducerea nivelului emisiilor de CO2,
este
reprezentată
de utilizarea energiilor regenerabile, caracterizate
printr-un nivel extrem de
redus al acestor emisii.
Cele mai
importante surse de energie, utilizabile la ora actuală cu tehnologiile
disponibile sunt reprezentate de
combustibilii fosili, cele mai cunoscute tipuri de asemenea
combustibili fiind petrolul şi produsele
obţinute din acesta, gazele naturale şi cărbunii
Disponibilităţile energetice actuale se pot împărţi în două categorii şi anume rezerve
energetice
şi resurse
energetice.
Rezervele
energetice sunt surse de energie cunoscute, care pot
fi exploatate în condiţii
de rentabilitate economică, utilizând
tehnologiile existente.
Resursele
energetice sunt surse de energie cunoscute, care însă
nu pot fi exploatate în
contiţii de rentabilitate economică,
utilizând tehnologiile existente, dar care ar putea fi
valorificate în viitor, dacă se vor
dezvolta tehnologii adecvate, sau dacă vor deveni rentabile
în urma creşterii preţului energiei.
În prezent, cca.
85…90% din energia consumată anual pe Pamânt, este produsă prin
arderea combustibililor fosili.
În anul 2030, se
estimează că din punct de vedere al sursei utilizate, structura
producţiei energetice va fi aproximativ
următoarea:
- 75…85% din arderea combustibililor
convenţionali;
- 10…20% din fisiune nucleară;
- 3…5% din energie hidraulică;
- cca. 3% din energie solară şi eoliană.
Cele mai utilizate forme de energie
regenerabilă sunt:
Energia
solară
Energia
geotermală
Energia
apei
Energia
vântului
Energia
biomasei
Câteva dintre avantajele utilizării
energiilor regenerabile sunt următoarele:
- Sunt ecologice;
- Nu generează emisii de CO2;
- Sunt disponibile în cantităţi teoretic
nelimitate;
- Pot fi utilizate local;
- Reprezintă soluţii pentru toate nevoile.
Energia solara este poarta către
o nouă eră şi un remediu necesar planetei noastre.
Soarele
intretine viata pe planeta noastra, prin lumina si caldura pe care le degaja.
Nu este decat una din sutele de miliarde de stele obisnuite care populeaza
galaxia noastra. Soarele este o sursa de lumina si de caldura intretinuta prin
reactii de fuziune nucleara, care se produc in regiunea sa centrala. Situat
la numai 150 de milioane de kilometri distanta de Pamant, Soarele este de
270000 de ori mai aproape decat celelalte stele (Proxima, vizibila in
constelatia Centaur).
Aceasta
apropiere fizica relativa explica importanta sa pe cer :de aceea Soarele
nu apare ca un simplu punct luminos, ci ca o sfera orbitoare, la suprafata
careia astronomii izbutesc sa discearna niste detalii, folosindu-se de
instrumente adecvate.
La
fel ca si celelalte stele, Soarele este o enorma bula de gaze, in adancul
careia se produc reactii de fuziune nucleara. Energia lui provine din fuziunea
hidrogenului in heliu. In fiecare secunda, in interiorul astrului, 600 de
milioane de tone de hidrogen sunt transformate in heliu, acest proces fiind
insotit de o importanta degajare de energie. Sunt aproximativ 5 miliarde de ani
de cand Soarele “functioneaza“ in acest fel, iar rezervele de hidrogen pe
care le are ii mai asigura o durata de viata de acelasi ordin.
Lumina pe care noi o primim de la Soare
provine dintr-un strat cu o grosime de numai 200km. El este cel care ii confera
Soarelui aspectul unui disc cu marginea foarte clara. Astronomii folosesc
denumirea de fotosfera pentru acest strat. Ea formeaza ceea ce se numeste
“suprafata solara“. In anumite perioade, suprafata solara se acopera de pete
intunecate. Soarele este o masa de materie gazoasa si fierbinte care emite
radiatii la o temperatura efectiva de aproximativ 6000oC si care
degaja cantitati enorme de energie la suprafata lui. O mica fracţiune din
aceasta energie se intercepteaza cu Pamantul si este stocata timp de secole, de
plante prin procesul de fotosinteza. Rata de interceptie a Pamantului cu
radiatia solara este necesarul de energie al omului. Spre exemplu, in Statele
Unite, in fiecare an, energia solara care poate fi captata este de 1500 de ori
mai mare decat necesarul de energie al omenirii.
Intensitatea medie de radiatie solara pe care
am masura-o in exteriorul atmosferei Pamantului si la un unghi corect care sa
fie acelasi cu directia radiatiei, este de 1.94 cal/cm2. Aceasta
caracteristica se numeste constanta solara
Radiatia solara este consumata prin
absorbtia ei de unele gaze din atmosfera, de nori si de factori geometrici care
trebuie luati in considerare cand suprafata pe care cade radiatia solara nu
este aceeasi cu suprafata incidenta. Media de radiatie solara care ajunge la
suprafata pamantului poate varia de la 90% sau mai mult in zilele senine.
Totusi, in timp ce totalul de radiatie solara este imens, zona in care poate fi
captata aceasta energie solara este vasta, energia este difuza, iar o masina
solara ar trebui sa aiba suprafete intinse de panouri solare pentru colectarea
energiei solare daca se doreste energie electrica.
Desi energia solară este „gratuita”, ea nu
este este folosita pe scara larga deoarece echipamentele pentru colectare,
stocare, sunt foarte costisitoare.
Cele mai timpurii dovezi despre utilizarea
energiei solare au fost atribuite lui Arhimede. Potrivit legendei, el a folosit
mai multe oglinzi pentru a concentra energia soarelui asupra corabiilor romane
care atacau Syracusa, dandu-le foc. Experimentele ulterioare implicau oglinzi
care sa concentreze radiatia solara, astfel incat metalele erau topite. Si alte
experimente similare au avut loc.
Posibilitatiile de folosire a energiei solare
se clasifica in trei categorii : procesul termic, procesul fotochimic si
procesul fotoelectric. In procesul termic, energia radianta este absorbita
drept caldura de un receptor sau o substanta de recetionare care apoi este
succedata de o crestere de temperatura, vaporizare, sau alte procese care
implica absorbtia caldurii.
Procesele fotochimice sunt acele procese in
care energia luminoasa cauzeaza un proces chimic, iar cel fotoelectric implica
o conversie directa a radiatiei solare in energie electrica. Cel mai utilizat
proces de folosire a energiei solare este procesul termic. Acesta implica
incalzirea caselor, refrigerare, gatire, incalzirea apei si folosirea furnalelor solare
pentru diferite studii experimentale.
In privinta radiatiei solare, se
poate spune ca atmosfera reflecta aproximativ 30% si absoarbe aproximativ 20%
din radiatia solara;astfel, printr-un calcul simplu observam ca la suprafata
solului ajunge doar 50% din radiatia solara, dar chiar si asa energia este de
700 de megawati pe minut adica mai mult decat poate produce o centrala
obisnuita.
Energia solara de asemenea este si
daunatoare. Astfel, in zonele tropicale, radiatia solara provoaca arderea
tufisurilor, focul izbucnind datorita focalizarii razelor solare prin
picaturile de roua, care se comporta ca niste lentile optice. Grecii au inteles
acest fenomen si au utilizat energia solara inca din 400 I.Hr. pentru
aprinderea focului, folosind globuri de sticla pline cu apa. Astfel apa din
aceste sticle actiona ca o lentila optica. In scurt timp, in jurul anului 200
I.Hr. exista dovezi ca si chinezii foloseau oglinzi concave in acest scop, deci
se observa o oarecare evolutie in captarea energiei solare, evolutie care
astazi a atins cote maxime, insa energia solara nu poate fi valorificata
deoarece echipamentele sunt foarte scumpe.
In zilele noastre, oamenii au construit
furnale pentru topirea diferitelor metale care utilizeaza energia solara si
oglinzi concave, adica acele oglinzi care capteaza lumina intr-un singur punct.
In cuptorul solar modern, radiatia solara este folosita pentru a gati, o
oglinda concava focalizeaza razele solare pe mancare sau pe vas. In cateva
astfel de cuptoare se folosesc oglinzi plate pentru a redirectiona razele
soarelui pe alimente.
Astfel, inginerii s-au gandit ca pot construi
si furnale care se bazeaza pe captarea energiei solare. In Mont Luis, Franta
s-a construit o cladire cu mai multe niveluri, cu o latura acoperita de oglinzi
astfel ca totalitatea lor sa formeze o uriasa oglinda concava si sa
redirectioneze razele solare in focarul ei, unde temperatura ajunge pana la
3000oC, care este temperatura de topire a majoritatii metalelor.
Radiatia solara mai are numeroase utilitati.
Astfel, pe langa rolul foarte important pe care l-am amintit mai sus, acela de
a incalzi apa sau de a topi metalele, energia solara mai poate fi folosita si
pentru producerea de energie. Aparatele care convertesc energia solara in
energie electrica se numesc panouri solare. Pe aceste panouri solare se afla
niste baterii solare sau fotocelule. Bateriile solare sunt niste instrumente
electronice care utilizeaza fenomenul fotoelectric pentru producerea energiei
electrice. Intr-o fotocelula se genereaza o tensiune mica, de aceea trebuie
legate mai multe astfel de celule in serie, pentru ca bateria solara sa se
poata folosi ca sursa de energie.
Fotocelulele sunt niste placi subtiri din
materiale semiconductoare, de obicei siliciu. Unele sunt facute din galiu,
arseniu, care sunt tot semiconductoare. Astfel de celule au randamentul mai
scazut, dar sunt functionale si la temperaturi ridicate si au avantajul ca sunt
mai ieftine. De aceea se folosesc pentru alimentarea cu energie a satelitiilor,
mai expusi radiatiei solare deoarece in spatiul cosmic nu exista strat de ozon
care sa reduca cantitatea de radiatie solara, asa cum se intampla pe Pamant.
Cei mai multi sateliti artificiali functioneaza cu ajutorul panourilor solare,
asemenea calculatoarelor si a majoritatii ceasurilor cu quartz.
Energia solara poate fi folosita de masini,
ca o alternativa la combustibilii fosili, deoarece energia solara este o sursa
de energie relativ ieftina, in comparatie cu combustibilii fosili, si pe
deasupra are avantajul ca este si mai putin poluanta, astfel se evita
distrugerea stratului de ozon.
Avantajele energiei solare sunt nenumarate,
spre deosebire de dezavantaje, care sunt costurile panourilor solare si mai
precis a pilelor fotoelectrice.
Astfel, in locurile mai greu accesibile, se
utilizeaza pilele fotoelectrice pentru furnizarea curentului electric in
gospodarii. O parte din energia solara captata in timpul zilei este incarcata
in niste acumulatori, astfel ca energia electrica nu se intrerupe odata cu
lasarea serii, cand razele solare nu mai ajung pe pamant datorita alternantei
zi-noapte.
Bateriile soalare mai au avantajul ca ofera o
siguranta mare. Odata ce sunt montate, ele nu prea necesita revizie tehnica
deoarece nu exista nimic mecanic in componenta lor, si astfel nu exista nici forte
de frecare care sa uzeze metalele. In Marea Britanie si in alte parti ale lumii
se utilizeaza bateriile solare pentru farurile fara personal. Aceste faruri
folosesc acelasi principiu si sunt de incredere.
Satelitii artificiali care graviteaza in
jurul pamantului sunt alimentati de panouri solare. Incalzirea cu ajutorul
radiatiei solare este primul pas in utilizarea energiei solare pe scara larga.
Urmatorul pas este proiectul inginerului american Peter Glaser. Acesta consta
in utilizarea unor panouri solare in spatiu pentru captarea energei solare iar
curentul electric sa fie trimis pe Pamant cu ajutorul microundelor. Avantajul
acestui sistem este ca aceste panouri ar folosi toata radiatia solara furnizata
de soare iar dezavantajul ar fi ca microundele care transporta energia eletrica
pe Pamant ar ucide orice fiinta vie care s-ar intersecta cu raza de microunde.
Folosirea energiei solare este limitata
deoarece panourile solare necesare captarii energiei solare ocupa un spatiu destul
de intins in comparatie cu echipamentele care folosesc energie electrica
furnizata de combustibilii fosili.
In multe gospodarii, energia solara se
foloseste pentru incalzirea apei. Lumina soarelui incalzeste apa rece care
curge prin panourile plate si inchise, numite colectoare. De obicei se monteaza
pe acoperisul caselor, sub un unghi care sa permita absorbirea unei cantitati
cat mai mari de energie.
Ca aplicaţie termică a energiilor
regenerabile este considerată prepararea apei calde menajere.
În cazul
utilizării surselor regenerabile de energie pentru încălzire sau prepararea
apei calde menajere, o atenţie deosebită este acordată acumulării energiei
termice.
O alternativă
eficientă este reprezentată de utilizarea unor boilere în care apa caldă să fie
preparată înregim cvasi-permanent. La sfârşitul perioadelor de vârf de consum,
adică dimineaţa şi seara, se va reduce temperatura apei din boilere, iar în
restul timpului, când consumul este foarte redus,echipamentele de încălzire
utilizând energii regenerabile, vor ridica din nou temperatura apei.
Este posibilă
utilizarea sistemelor de acumulare a energiei termice şi pentru utilizarea
acesteia în sistemul de încălzire. Astfel de soluţii permit de exemplu
acumularea energiei termice solare ziua,pentru ca aceasta să fie utilzată la
încălzire, noaptea.
În cazul utilizării surselor regenerabile de
energie, cum sunt energia solară sau energia
geotermală
utilizată în pompele de căldură, temperatura apei calde menajere preparate, va
fi de cca.45°C.
Cu ajutorul
surselor regenerabile de energie, apa caldă menajeră este preparată în boilere,
al căror volum de acumulare trebuie determinat în funcţie de consumul zilnic de
apă pe care trebuie să îl asigure.
Prepararea apei
calde menajere cu ajutorul energiilor regenerabile, se realizează în regim de
acumulare. Nu se
utilizează niciodată regimul “instant” de preparare a apei calde, deoarece
acesta din urmă, presupune sarcini termice
mari, deci echipamente scumpe.
In intreaga lume, exista o varietate larga de diferite
tipuri de resurse de energie disponibile.
Aceste resurse de
energie, pot fi clasificate in doua mari categorii: surse regenerabile si
neregenerabile. In
paginile urmatoare se prezinta o privire de ansamblu asupra diferitelor tipuri
de surse de energie si durabilitate.
Energia electrica
Energia electrica este una din componentele cheie ale
rezervelor noastre de energie si un
important suport de
energie.
Resurse de energie neregenerabile
O sursa neregenerabila este o resursă naturală care nu
poate fi produsă, recrescută, regenerată sau refolosita pe o scala care sa
poata sustine rata ei de consum. Aceste resurse sunt de multe ori incantitati
fixe, limitate, sau sunt consumate mult mai repede decat poate natura sa le
recreeze.
In prezent, principalele surse de energie folosite de
oameni sunt neregenerabile. Sursele
neregenerabile de
energie pot fi clasificate in doua tipuri: combustibili fosili si combustibil
nuclear. Combustibilii
fosili sunt: carbunele, petrolul si gazele naturale.
Combustibilii fosili variaza de la cei care contin
materiale volatile cu ratii scazute de carbon si hidrogen cum a fi metanul si
petrolul lichid la materiale non-volatile compunse aproape numai din carbon
pur, cum ar fi carbunii.
5.
Educaţia ecologică
Daca
oamenii ar invata cum sa utilizeze avantajele oferite de natura, progresul s-ar
inregistra pe toata linia, iar rata de viata a unei persoane ar creste
semnificativ. Se afirma ca oamenii de la sate traiesc mai mult, iar eu sustin acest
punct de vedere deoarece in colturile mai necercetate ale planetei, poluarea
scade intr-un procentaj favorizant. Speram ca tehnologia sa avanseze insa
intr-o directie constructiva, pasnica si omenirea sa tina cont de faptul ca
planeta noastra simte, iar distrugerile care i le producem ne afecteaza in mod
direct pe noi, locuitorii Terrei.
O
importanta modalitate de a trai in armonie cu natura este aceea in care noi am
plasa-o pe post de mentor, deoarece avem multe de invatat de la aceasta.
EFICIENTA
ENERGIEI. Energia folosită cu responsabilitate ar
putea fi cel mai rapid mod de a reduce emisiile de carbonFolosirea eficientă a
energiei înseamnă să te bazezi pe cât mai puţină energie cu putinţă – fie că
vorbim de încălzirea casei sau a biroului, condusul maşinii sau de utilizarea
electrocasnicelor
- Energia electrică folosită de aparatele în stand by ajunge până la 13% din consumul casnic de electricitate.
Bibliografie
Gabriela
Iacobescu- Resurse energetice ale Pământului, cursRodica Elena CECLAN, Mihail CECLAN, Ionel POPA – Sisteme si echipamente pentru producerea centralizata a energiei ,Editura Electra, 2000
Emilian Petre ZAIDES, Ioana Alina ZAIDES- Conversia energiei, tehnologii, resurse, Editura Electra, 2001
POPESCU Mihai Octavian, POPESCU Claudia Laurenta - Surse regenerabile de energie ,Editura Electra, 2008,vol. 1: Principii si aplicatii,
Adriana Isvoran, Margareta Erdei:Ghid metodic pentru profesorul de fizică – Editura Politehnica, Timişoara 2001
Mircea Maliţa, Adrian V. Gheorghe:Prezentul şi viitorul energiei solare – Editura Academiei RSR, Bucureşti 1982
Ion Bari, Ilie Şerbănescu:Energia...Imperativul reconsiderărilor – Intreprinderea poligrafică, Iaşi 1981
www.google.com
www.fizica.com
http://www.energy.eu/#renewable www.energieregenerabila.org
"ÎMPREUNĂ SALVĂM NATURA!"
-proiect educational-
Prof. Ristea
Mihaela-Silvia
Școala Gimnazială
Castranova
ARGUMENT:
Protecţia naturii devine
tot mai mult una din cele mai importante preocupări ale societăţii contemporane
şi comportă trei aspecte importante: prevenirea deteriorării mediului, acţiuni
de depoluare şi reconstrucţie ecologică şi păstrarea sau întreţinerea zonelor
depoluate.
Interesul şi dragostea
pentru natură sunt la majoritatea copiilor instinctive. În plus,
comportamentele şi convingerile formate copiilor la o vârsta cât mai fragedă
sunt cele care se păstrează cel mai bine toată viaţa. De aceea, în această
activitate am pornit de la interesul firesc al copiilor pentru plante, pentru
ceea ce reprezintă, în general, natura pentru ei. Pentru a fi prietenul naturii
trebuie să ai un comportament ecologic, s-o ocroteşti, menţinând curăţenia şi
îngrijind frumuseţile ei, oriunde te-ai afla.
Viitorul se referă la caracterul preventiv al acţiunilor, propunându-ne cu
toţii să asigurăm o lume mai curată, în care copilul să ştie că fiecare gest
contează, atât al său personal, cât şi ca parte a unui grup în cadrul
comunităţii.
Educaţia pentru ocrotirea mediului constituie parte
integrantă a unei educaţii de bază. Formarea
conştiinţei şi conduitei ecologice
devine o cerinţă deosebit
de importantă pentru orice
demers educativ, atât şcolar,
cât şi extraşcolar şi prin orice
tip de educaţie, fie ea formală, informală sau nonformală. Şcoala este chemată
să determine nu numai sentimente
de admiraţie faţă de
frumuseţile naturii, ci şi
convingeri şi deprinderi
de protejare a mediului înconjurător. Adevărata
educaţie ecologică îşi va atinge scopul
numai atunci când elevii – cetăţenii de
mâine – vor fi convinşi de necesitatea
ocrotirii naturii şi vor deveni factori activi în acţiunea de conciliere a
omului cu natura.
GRUP ȚINTĂ:
o
elevii din ciclul
primar
DATA:
o
aprilie 2016.
LOCUL DE DESFĂŞURARE:
o
sala de clasă a
fiecărei clase
o
curtea şcolii
TIPUL ACTIVITĂŢII:
o
activitate de
educaţie ecologică
SCOPUL:
o
formarea
comportamentului ecologic adecvat prin
derularea de acţiuni concrete de protecţie a mediului înconjurător.
OBIECTIVE:
a)elevi:
o
formarea şi
cultivarea interesului pentru înfrumuseţarea clasei, şcolii şi zonei din
împrejurimile şcolii
o
dezvoltarea unor atitudini, comportamente, favorabile ameliorării relaţiilor
dintre om şi mediu;
o
antrenarea elevilor
şi a familiilor acestora în acţiuni de formare a unor comportamente corecte de
ocrotire a mediului înconjurător, de colectare selectivă a deşeurilor
reciclabile etc.;
o
dezvoltarea
capacităţii de utilizare a normelor de protecţie a muncii prin corectarea
deprinderilor greşite şi încurajarea celor corecte;
o
cultivarea
capacităţii de cooperare în scopul protejării mediului;
o formarea unei conştiinţe şi a unei gândiri
ecologice;
o
formarea unor
deprinderi ecologice prin activităţi extracurriculare.
b) cadre didactice:
o
cultivarea
capacităţii de cooperare în scopul protejării mediului;
o popularizarea experienţelor pozitive privind educaţia pentru ecologie.
c) părinţii şi comunitatea locală:
o
implicarea concretă
în desfăşurarea acţiunilor propuse;
o
consolidarea parteneriatului
şcoală – comunitate;
o
formarea unor
deprinderi ecologice.
GRUP ŢINTĂ:
o
elevii cls. I-IV şi
pregătitoare
o
personalul auxiliar
al şcolii
ACTIVITĂŢI:
o
Activităţi de
ecologizare a spaţiului din curtea şcolii şi a sălii de clasă.
o
Confecţionarea unor
obiecte din materiale refolosibile
BENEFICIARI:
o
direcţi: elevii
participanţi la activitate;
o
indirecţi:
învăţătorii, părinţii;
RESURSE UMANE:
o
elevii;
o
personalul auxiliar
al şcolii
RESURSE MATERIALE:
o
materiale necesare
pentru ecologizare (mănuşi, saci menajeri, pensule, răsaduri de flori, puiet de
castan, pneuri uzate)
o
afişe realizate de
elevi;
o
desene de
colorat-având ca temă activitatea ecologică;
o
coli de scris,
markere, mape;
o
pliante, broşuri
tipărite;
o
hârtie colorată
o
beţişoare
ACŢIUNI COMUNE:
o
activităţi de
informare a elevilor despre
normele de comportare în natură;
o
activităţi
interactive desfăşurate pe clase privind diferite teme de educaţie ecologică;
o
activităţi de
ecologizare a spaţiului din curtea 1şcolii şi a sălii de clasă;
REZULTATE AŞTEPTATE:
o
îmbunătăţirea
comportamentului elevilor cu privire la problematica mediului;
o
ecologizarea unor
spaţii verzi;
o
refolosirea unor
deşeuri colectate;
o
formarea şi
dezvoltarea unei atitudini pozitive faţă de mediul înconjurător.
EVALUAREA ACTIVITĂŢII
o
raport sintetic
privind analiza activităţilor desfăşurate şi a rezultatelor obţinute;
o
expoziţie cuprinzând
materiale foto, postere, diverse materiale confecţionate de elevi;
o
mediatizarea
activităţilor în cadrul Comisiei metodice, a şedintelor cu părinţii.
,,COPII, PRIETENII
NATURII”
-proiect educațional ecologic-
Prof. Dima Liliana
Școala Gimnazială Castranova
ARGUMENT:
“ Dacă te gândeşti la anul care urmează, ară pământul!
Dacă te gândeşti la următorii 10 ani, plantează arbori!
Dacă te gândeşti la următorii 100 de ani, educă copiii !!!”
Proverb chinezesc
TIPUL DE PROIECT :
o
proiect
educational
DOMENIUL :
o
,, Educaţie ecologică
pentru elevi şi comunitate ”
APLICANTUL:
o
școala
OBIECTIVE GENERALE:
o
formarea
comportamentului ecologic adecvat prin
derularea de acţiuni concrete de
protecţie a mediului înconjurător.
OBIECTIVE
SPECIFICE:
Privind elevii:
o
lărgirea sferei
cunoştinţelor referitoare la problemele de mediu specifice zonei;
o
dezvoltarea unor atitudini, comportamente, favorabile ameliorării relaţiilor
dintre om şi mediu;
o
antrenarea elevilor
si a familiilor acestora in actiuni de formare a unor comportamente corecte de
ocrotire a mediului inconjurator, de colectare selectiva a deseurilor
reciclabile etc.;
o
cultivarea
capacităţii de cooperare în scopul protejării mediului;
o formarea unei conştiinţe şi a unei gândiri
ecologice;
o
formarea unor deprinderi
ecologice prin activităţi extracurriculare;
Privind cadrele didactice:
o
cultivarea
capacităţii de cooperare în scopul protejării mediului;
o popularizarea experienţelor pozitive privind educaţia pentru ecologie;
o diseminarea informaţiilor despre problemele de mediu specifice zonei în
care se află şcoala implicată în proiect;
o
dezvoltarea
capacităţii de relaţionare cu instituţiile implicate în proiect.
Privind membrii comunităţii locale:
o
implicarea concretă
în desfăşurarea acţiunilor propuse;
o
consolidarea
parteneriatului şcoală – comunitate;
o
formarea unor
deprinderi ecologice.
GRUP ŢINTĂ:
o
elevii ;
o
cadre didactice;
o
personalul auxiliar
al şcolii
o
membrii comunităţii;
o
instituţii locale.
DURATA:
o
februarie
–iunie 2016
RESURSE
UMANE:
o
elevi
o
cadre didactice
o
parteneri implicaţi
în proiect
METODE
SI PROCEDEE FOLOSITE IN DESFASURAREA ACTIVITATILOR:
o
explicatia
o
demonstratia
o
observatia,
o
problematizarea,
activitati de informare
o
activitati
practice
o
chestionare.
FORME
DE ORGANIZARE: activitate frontala
activitate pe echipe
RESURSE
MATERIALE:
o
materiale necesare
pentru ecologizare (mănuşi , saci menajeri,pensule,vopsea, var etc. )
o
materiale necesare
pentru informare, evaluare şi diseminare (aparat de fotografiat, camera video,
videoproiector, calculator, CD-uri etc.)
o
materiale necesare
desfasurarii activitatii:coli de scris, pliante, acuarele, seminte de flori,
rasaduri de flori, puieti, diferite materiale reciclabile pentru realizarea
unor costume ecologice
RESURSE
FINANCIARE:
o
din bugetul local al şcolii
o
sponsorizari
MODALITATI
SI ACTIVITATI DE DISEMINARE:
o
fotografii ale
activităţilor desfăşurate;
o
popularizarea
actiunilor prin televiziunea scolara
o
mese rotunde de
informare a celorlalti elevi din scoala, a parintilor, a celorlalte cadre
didactice;
o
miniexpozitie cu
materiale publicitare si rezultate ale activitatilor desfasurate.
RISCURI ESTIMATE:
o
vreme defavorabilă în
desfăşurarea unor activităţi;
o
dificultăţi în
găsirea unor parteneri şi a unor sponsori
care să sprijine desfăşurarea
activităţilor propuse.
IMPACT:
o
modificarea
percepţiei elevilor şi a membrilor comunităţii asupra problemelor de mediu constituirea unei comunităţi responsabile ;
o
creşterea interesului
pentru protecţia mediului;
o
mai bună colaborare
între şcoală şi comunitatea locală.
REZULTATE AŞTEPTATE:
o
îmbunătăţirea
comportamentului elevilor vis-a vis de problematica mediului;
o
ecologizarea unor
spaţii verzi;
o
refolosirea unor
deşeuri colectate;
o
formarea coeziunii
colectivului de elevi;
o
formarea şi
dezvoltarea unei atitudini pozitive faţă de mediul înconjurător.
VALORI PROMOVATE:
o
spiritul de echipă
o
comunicare
o
toleranţă
DESFĂŞURAREA ACTIVITĂŢILOR PROPUSE
o
aprilie – iunie 2016
INDICATORI DE PERFORMANTA:
o
expunere, convorbire;
o
colectarea deseurilor
din parc si din jurul scolii;
o
ingrijirea spatiilor
din gradina scolii;
o
confectionare de
afise;
o
realizare de lucrari
din materiale refolosibile;
o
realizarea unui CD cu
fotografii din timpul activitatii;
o
intocmirea unui
portofoliu cu desene, compuneri, afise,fotografii etc.
EVALUAREA PROIECTULUI
o
iunie 2016
ACTIVITATI PROPUSE SPRE DESFĂŞURARE
DENUMIREA
ACTIVITĂŢII
|
MODUL DE REALIZARE
|
PERIOADA
|
CINE RASPUNDE?
|
Pregătirea proiectului
|
Stabilirea echipei
Întocmirea documentelor
Stabilirea responsabilităţilor
Stabilirea calendarului
propriu de activităţi
|
februarie
|
|
„Ocrotind natura, ocrotim viata”
|
Micii ecologisti in actiune!- activitati de ecologizare
a spatiului din curtea scolii si a parcului comunal.
Ajuta-ma sa cresc!Plantarea si udarea
plantelor.Conditii prielnice de dezvoltare, sensibilitatea plantelor la
conditiile de mediu.Importanta apei, aerului, soarelui pentru dezvoltarea
plantelor.
|
martie
|
|
Viata in mari si oceane.
|
Surse de poluare a apei- prezentarea unui ppt despre poluare.
Realizarea unor desene pe teme ecologice.
|
martie
|
|
Un mediu curat, o viata sanatoasa.
|
Eu si natura.- norme de comportare in
natura.Comportamente agresive fata de natura.
Concurs pe teme ecologice,,Copiii, prietenii naturii!
intre elevi
|
aprilie
|
|
Planeta vazuta prin ochi de copil.
|
Pericolul poluarii.
Efectele poluarii asupra mediului inconjurator.
Realizarea unor colaje si afise ecologice.
|
aprilie
|
|
Suntem harnici gospodari!
|
Un pom, o floare, o speranta pentru viitor.
Actiuni de ecologizare a parcului.Sa-i ajutam pe
angajatii comunitari, contribuind la curatenia localitatii noastre.
Plantarea de flori in gradina scolii.
Plantarea de puieti in gradina scolii.Varuirea pomilor.
Imortalizarea actiunilor desfasurate.
|
mai
|
|
Copiii, prietenii padurii!
|
Actiuni de realizare a unor placute cu sfaturi ca:,, Pastrati curatenia!”, ,,Nu aprindeti
focul!”, ,,Aruncati gunoaiele doar in locurile special amenajate”, ,,Nu
rupeti florile!”,,, Nu calcati iarba!”.Aceste placute vor fi amplasate in
comunitate.
Desene.Concurs de recitari.,,Glasul padurii de
P.Stoicescu, Fiind baiet paduri cutreieram; Ce te legeni... ,Revedere de M.Eminescu.Prezentarea unor ghicitori, proverbe.
|
mai
|
|
Primavara in mijlocul naturii!
|
Plimbari in parcul Nicolae Romanescu din orasul CRAIOVA
impreuna cu invatatorii si familia.
Reguli de comportare.
|
mai
|
|
Natura, minunea care ne inconjoara.
|
5 Iunie- Ziua mondiala a mediului
Expozitie cu lucrari realizate de copii in timpul
desfasurarii proiectului.
Ce-am descoperit impreuna?
Evaluare.Concluzii.
|
iunie
|
„ÎNVAȚĂ SĂ FII ECO!”
-proiect de
parteneriat educațional-
Prof. Stancu Dorina Denisa
Şcoala Gimnazială ,,Înv. M. Georgescu” Celaru – Dolj
NUMELE PROIECTULUI :”
NOI CONSTRUIM VIITORUL
DURABIL.”
TIPUL ACTIVITĂŢII:
Proiect
educaţional interjudeţean
DOMENIUL
: educație ecologică
DURATA: anul școlar 2015-2016
COORDONATOR:
o profesor Stancu Dorina Denisa- Şcoala Gimnazială ,,Înv. M. Georgescu” Celaru -
Dolj
MEMBRII ECHIPEI DE
PROIECT:
o
învățători, profesori din instituțiile partenere
PARTENERI ÎN PROIECT:
o ISJ Dolj, ISJ Olt,
o Școala Gimnazială ”Înv. M. Georgescu ” Celaru – Dolj,
o Școala Gimnazială Ștefan cel Mare - Olt,
o
Asociația
”Work Together” – Craiova.
ARGUMENT:
În primăvara anului 2015 a fost aplicat elevilor și părinților din școlile
partenere în proiect, un sondaj de
opinie privind determinarea celor mai importante probleme ale acestora.
Analizând
rezultatele sondajului în cele două școli s-a constatat faptul că aceștia erau
nemulțumiți din cauza depozitării iresponsabile a deșeurilor în întreaga
comunitate dând un aspect neplăcut, neîngrijit și neigienic localității.
Au
fost identificate ca și cauze lipsa educației ecologice, lipsa recipientelor de
colectare a deșeurilor, lipsa unui sistem de colectare selectivă a deșeurilor
în comună, existența societății de consum (cumpărarea produselor alimentare
ambalate, generatoare de deșeuri).
Elevii au conștientizat că pentru a
trăi decent în aceste comunități este nevoie de o schimbare de atitudine față
de mediul înconjurător. Localnicii
depozitează deșeurile iresponsabil creând adevărate gropi de gunoi urât
mirositoare care au devenit adevărate focare de infecție.
Plasticul care nu este biodegradabil
creează un aspect inestetic peisajului local invadând gospodăriile localnicilor
și terenurile agricole. Acest aspect negativ a început să deranjeze din ce în
ce mai mult locuitorii comunității, iar eforturile comunității locale nu dau
randament.
Conștientizând frumusețea mediului
local, promovând pitorescul zonei în care locuiesc, elevii vor înțelege
utilitatea acțiunilor ecologice. Proiectul va oferi posibilitatea de a
desfășura activități de educație ecologică prin care să cultivăm interesul și
dragostea elevilor pentru lumea înconjurătoare, pentru protejarea mediului prin
responsabilizarea lor.
Prin
implicarea partenerilor specializați, a factorilor locali de decizie, ne
propunem să desfășurăm activități care vor avea ca efect formarea deprinderilor
de educație ecologică, depozitare selectivă a deșeurilor, valorificarea și
reciclarea deșeurilor. Prin crearea abilității de păstrare a mediului se
dezvoltă modelul circular de producție, deșeurile devenind materie primă, fiind
reintroduse în circuitul economic. Prin acest proiect se dorește
sensibilizarea locuitorilor să adopte un
model de consum responsabil prin achiziționarea echilibrată a mărfurilor din care
să rezulte ambalaje în cantitate cât mai redusă la costuri cât mai mici. În
urma acestor activități elevii își vor dezvolta competențe antreprenoriale care
vor avea impact de lungă durată în dezvoltarea economică a localităților.
Proiectul
își propune să preîntâmpine producerea de dezastre, catastrofe locale (poluarea
surselor de apă, blocarea cursurilor de apă, inundații) prin crearea
aptitudinii de gestionare a riscurilor.
SCOPUL PROIECTULUI:
o
implementarea unui
plan de măsuri cu privire la colectarea deșeurilor menajere, selectiv și ecologic.
OBIECTIVE PROIECTULUI
o
dezvoltarea
abilităților de exploatare ecologică a mediului înconjurător pentru 100 de
elevi din comunitățile partenere, pe durata unui an școlar.
o
formarea abilităților
de lucru în echipă a 100 de elevi din cele 2 școli partenere pe durata unui an
școlar.
o
formarea abilităților
privind consumul responsabil de resurse naturale la toți elevii din
instituțiile partenere într-un an școlar.
GRUP ŢINTĂ:
o
elevi
o
cadre didactice
o
părinţii elevilor participanţi ;
o
reprezentanţi ai comunităţilor locale
RESURSE :
a) umane
o
participanţii la proiect
b) materiale
o informaţionale : cărţi, reviste, ilustraţii,
diplome, CD-uri
o
materiale pentru confecţionarea lucrărilor ( literare,
plastice, artistice)
o
audio - video : video-proiector, aparat foto ,
echipament audio.
c)temporale
o anul școlar 2015-2016
REZULTATE
AŞTEPTATE :
o
dezvoltarea relaţiei
profesor- elev ,elev - elev, elev - părinte– părinţi, în cadrul unor activităţi educative şi extracurriculare.
o
realizarea unei
expoziţii cu lucările elevilor;
o
crearea unui impact
pozitiv asupra opiniei publice;
o
realizarea unui panou
cu fotografii din timpul activităţilor
o
creşterea
interesului pentru activităţile şcolare şi extracurriculare;
o
îmbunătăţirea
comportamentului în şcoală şi societate;
EVALUARE:
o
se va face prin cuantificarea vizualizărilor pe facebook ale activităților
desfășurate
o cantității de deșeuri colectate selectiv
o suprafețelor
ecologizate
o recipientelor amplasate pentru colectarea
selectivă a deșeurilor
o beneficiarilor proiectului alții decât grupul
țintă
o expozitie cu lucrările copiilor ,
o portofolii
o
analiza produselor
activităţii;
o
fotografii
o
premii (diplome);
o
raport la final de
proiect.
DESFASURAREA ACTIVITATILOR :
Nr crt.
|
Activitatea
|
L1
S
|
L2O
|
L3
N
|
L4
D
|
L5
I
|
L6
F
|
L7
M
|
L8
A
|
L9
M
|
L10
I
|
A1
|
Întâlniri de lucru pentru
formarea echipei de proiect, delegarea sarcinilor și termenelor, stabilirea
întâlnirilor
|
x
|
|||||||||
A2
|
” Bâlciul meșteșugarilor” –
expoziție cu lucrări realizate din materiale reciclabile
|
x
|
|||||||||
A3
|
Furnizarea de informații cu privire la păstrarea
mediului curat și sănătos prin vizionarea unor filmulețe cu mesaj ecologic
pentru grupul țintă
|
x
|
x
|
||||||||
A4
|
Instalarea recipientelor pentru colectarea selectivă a
deșeurilor
|
x
|
x
|
||||||||
A5
|
Depozitarea selectivă a deșeurilor în vederea
valorificării lor
|
x
|
x
|
||||||||
A6
|
Moda Eco – parada de costume
|
x
|
|||||||||
A 7
|
Curățarea zonelor poluate din localități de către
membrii echipei ecologice
”ECO-CLUB”
|
x
|
x
|
||||||||
A 8
|
Activități de promovare în cadrul proiectului
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
x
|
A 9
|
Evaluarea proiectului
|
x
|
“Educația
ecologică în comuna natală”
-Proiect educational-
Prof.
Buia Mariana- Școala
Prof.
Grigorescu Angela-Școala
ARGUMENT:
Educaţia
pentru mediu are scopul de a îmbunătăţi
calitatea vieţii prin cunoştinţele dar mai ales prin motivaţiile pe care le
oferă pentru a acorda mediului atenţia şi îngrijirea necesară.
Dovadă că protecţia mediului reprezintă o
prioritate pentru ţările Uniunii Europene este faptul că în chiar tratatul de
bază al Comunităţii Europene în articolul 2 din secţiunea principiilor de bază
se stipulează că rolul UE este acela de a promova un nivel înalt de protecţie
şi îmbunătăţire a mediului.
Realizarea activităţilor de către elevi
alături de cadrele didactice, părinţi şi de alţi membri ai comunităţii este o
modalitate eficientă de a face în mod conştient educaţie ecologică prin care se pot rezolva o parte dintre
problemele mediului.
Din acest motiv am considerat necesară
derularea acestui proiect in vederea dezvoltării în rândul elevilor a
spiritului antreprenorial. Cu siguranţă şcolii îi revine sarcina de a forma
elevilor o atitudine conştientă şi responsabilă faţă de mediu. Prin realizarea acestui proiect dorim
să se dezvolte spiritul de iniţiativă, comunicarea, sa aiba loc un schimb de
bune practici în vederea formării unei educaţii demne de cetăţean european..
SCOPUL PROIECTULUI :
Proiectul educational “EDUCAŢIA ECOLOGICĂ
ÎN COMUNA NATALĂ” a fost conceput si va fi pus in practica cu scopul de a
“trezi “ constiinta participantilor cu privire la viitorul sumbru care ne
asteapta, daca nu limitam factorii ce duc la dezechilibre naturale.
Proiectul urmareste implicarea
elevilor, profesorilor si a comunitatii locale in actiuni ecologice,
dezvoltarea constiintei si a conduitei ecologice la elevi bazata pe respectul
fata de natura si protectia mediului, transformarea comportamentelor cotidiene
ale elevilor în stiluri de viată ecologice, economice, sănătoase şi durabile
prin întreţinerea unui ambient curat, responsabilizarea pentru prevenirea
poluarii si gestionarea resurselor fara a periclita echilibrul mediului si
sanatatea comunitatii.
OBIECTIVE
GENERALE:
o
formarea
şi dezvoltarea conştiinţei ecologice şi a comportamentului ecologic
OBIECTIVE SPECIFICE:
o
să-şi
dezvolte o conştiinţă ecologică teoretică necesară transpunerii ei în practici
ecologice;
o
să-şi
asume responsabilităţile fixate potrivit particularităţilor de vârstă;
o
să
aplice cunoştinţele şi deprinderile dobândite dezvoltate în activităţi cu
specific gospodăresc;
o
să
participe şi să coopereze activ alături
de părinţi în acţiuni practice de
îngrijire şi protejare a mediului;
o
să-şi
formeze deprinderi de plantare şi
ocrotire a unui puiet şi a spaţiilor verzi din curtea şcolii şi vecinătatea
acesteia;
o
să
cunoască modul de folosire a uneltelor;
o
să
conştientizeze importanţa unui aer curat pentru o viaţă sănătoasă;
o
să-şi
exprime atitudinea pozitivă faţă de natură
prin activităţi artistice, plastice;
o
să
acţioneze în sensul colectării selective şi depozitării controlate a
materialelor refolosibile prin infiinţarea unui punct de colectare a
materialelor refolosibile;
o
să
ia atitudine atunci când sesizează comportament neconform cu regulile de
protecţie a mediului cunoscute de ei;
o
să
consţientizeze realitatea înconjurătoare
ca pe un mediu necesar vieţii, odihnei, studiului;
o
să
identifice impactul activităţii omului asupra mediului înconjurător, analizând
situaţii concrete din natură;
o
sa
participe activ la acţiuni ce promovează sănătatea mediului, desfasurarea unor
activitati practice de ecologizare a mediului local;
o
sa
influenteze comunitatea locala prin pastrarea curateniei – prin scrisori
deschise.
ECHIPA
DE PROIECT:
o
elevii
claselor V-VIII
o
cadre
didactice
o
membrii
comunităţii locale
GRUP
ȚINTĂ:
o
elevii
si cadrele didactice
o
comunitatea
locala
PARTENERI:
o
Primaria
PERIOADA
DESFĂȘURĂRII PROIECTULUI:
o
ianuarie
- iunie
RESURSE
a)umane:
o
echipa
de proiect
o
elevii
scolii
b)
materiale:
o
hartie
de scris
o
calculator
o
imprimanta
o
aparat
de fotografiat
o
saci
(pungi) de gunoi
o
unelte
agricole (cazmale, sape, greble)
c)
de informație:
o calculator
o
internet
o
broşuri
o
pliante
o
cărţi
o
expozitii
d)financiare:
o
resurse
extrabugetare
GRAFICUL
ACTIVITĂȚILOR PROIECTULUIEDUCAȚIONAL:
1. Şi tu poţi participa!
(constituirea
grupului de elevi, cadre didactice implicati in proiect; stabilirea activitatilor si responsabilitatilor)
IANUARIE 2014
2.
Zece pasi pentru un mediu mai curat
(elaborarea
unor reguli de protectia a naturii, ce vor fi distribuite si elevilor ;
-
realizarea unui ecuson : “Prietenii naturii” ce va fi purtat pe toata perioada
proiectului)
FEBRUARIE 2014
3.
Un om – o plantă (actiune de plantare
a plantelor de ghiveci)
MARTIE 2014
4.
Micul ecologist (activitate de ecologizare - colectarea de deseuri la nivelul
scolii si localitatii (sub forma de concurs) cu scopul sărbătoririi unor
evenimente din Calendarul ecologic: 22 aprilie – Ziua Pământului )
APRILIE 2014
5. Carnavalul naturii
(o parada a costumelor din materiale
refolosibile, expoziţie de colaje şi jucării din materiale refolosibile
(sticla, plastic, hartie)
MAI 2014
6.
Un mediu curat - o lume sănătoasă!
(Organizarea
unei expoziţii cu desene, articole informative, postere, creaţii literare
referitoare la problemele globale ale mediului, realizarea de afise si
pliante cu mesaje ecologice (care vor fi
distribuite pe toata raza localitatii pentru sensibilizarea locuitorilor) având ca temă „Protejarea mediului”cu
ocazia zilei de 5 iunie - Ziua Mondială
a Mediului)
IUNIE 2014
MONITORIZAREA ACTIVITĂȚILOR:
o
echipa
de lucru va realiza fotografii şi un jurnal cu descrierea activităţilor
desfăşurate;
o
se
va urmări ca elevii implicaţi să-şi împărtăşească liber părerile şi impresiile
personale aupra temelor propuse la fiecare etapă a derulării proiectului.
EVALUARE
o
elaborarea
unui chestionar cu scopul monitorizarii evolutiei proiectului si indentificării
unor schimbării în atitudinea elevilor
o
achizitionarea
de cosuri compartimentate si utilizarea corecta a lor de catre toti elevii
o
transferul
experientei ecologice acumulate in scoala, de catre toti elevii, la propriul
domiciliu
FINALITĂȚI:
a)
teoretice:
o
postere,
pliante, eseuri literare, desene, colaje, album foto
o
mapă
cu materialele proiectului
b)
practice
o
îngrijirea
gradinii din fata scolii
o
curatenie
in comuna
o
realizarea
unor expoziţii tematice
IMPORTANȚA VITALĂ A PROTEJĂRII
MEDIULUI
-referat-
Prof. Bocai Veronica-Simona
Școala Gimnazială Apele-Vii
"Pentru prima data o
civilizatie consuma din capitalul naturii, în loc sa traiasca din dobânzile pe
care le oferea acest capital!"(Alvin Toffler)
Realitatile prezentului arata ca
secolul XXI este perioada celor mai mari descoperiri si transformari ale civilizatiei
omenesti, dar, totodata, si a celor mai complexe si uneori nebanuite efecte
asupra vietii.
Pâna nu demult, resursele naturale
regenerabile ale Terrei erau suficiente pentru nevoile omenirii. În zilele
noastre, ca urmare a exploziei demografice si a dezvoltarii fara precedent a
tuturor ramurilor de activitate, necesarul de materie prima si energie pentru
productia de bunuri a crescut enorm, iar exploatarea intensa a resurselor
pamântului releva, tot mai evident, un dezechilibru ecologic.
Perfectionarea si modernizarea
proceselor tehnologice, utilizând cele mai noi cuceriri stiintifice, au redus
mult consumurile specifice de materii prime, dar nu si pe cele energetice. Ca
urmare a industrializarii si a cresterii productiei de bunuri, au sporit materialele
susceptibile de a afecta mediul ambiant.
Din ce in ce mai des, o parte din
materiile prime intermediare sau finale, produse deosebit de complexe, se
regasesc în aer, apa si în sol. Ploile acide sunt tot mai frecvente, ca urmare
a prezentei dioxidului de sulf din aer, datorita dezvoltarii proceselor termice
si a utilizarii unor combustibili inferiori; în atmosfera, sunt evacuate
importante cantitati de oxizi de azot, de carbon, negru de fum, saruri si oxizi
ai metalelor, antrenate de gazele de ardere, produse cu efecte daunatoare
asupra vegetatiei, în general, si direct sau indirect asupra fiintei umane.
La acest început de mileniu, lumea
se afla într-o permanenta efervescenta. Schimbarile produse si acelea care vor
avea loc, creeaza, într-o viziune optimista, sperante si pentru remedierea, fie
si treptata, graduala a mediului înconjurator. În tumultul generalizat al
schimbarilor, se impune sa tragem o data in plus, un semnal de alarma, legat de
mediul înconjurator, de supravietuirea omului si a existentei vietii pe planeta
noastra.
"Mediul natural",
respectiv, aerul, oceanele, marile, lacurile, apele curgatoare, solul -
subsolul si formele de viata pe care aceste ecosisteme le creeaza si le sustin,
constituie imaginea cea mai comuna pe care individul obisnuit o creaza atunci
când vorbeste despre mediul înconjurator.
Mediul înconjurator
apare ca o realitate pluridimensionala ce include nu numai mediul natural, dar
si activitatea si creatiile omului, acesta ocupând o dubla pozitie: de
"component" al mediului si de "consumator", de beneficiar
al mediului.
Conceptul actual de "mediu
înconjurator" are un caracter dinamic, care cauta sa cunoasca, sa
analizeze si sa urmareasca functionarea sistemelor protejate în toata
complexitatea lor.
În întreaga activitate a mediului
înconjurator, se urmareste nu numai folosirea rationala a tuturor resurselor
naturale, ci si corelarea activitatii de sistematizare a teritoriului, ca si a
localitatilor cu masuri de protejare a factorilor naturali, adoptarea de tehnologii
de productie cat mai putin poluante si echiparea instalatiilor tehnologice si a
mijloacelor de transport generatoare de poluanti cu dispozitive si instalatii
menite sa previna efectele daunatoare asupra mediului înconjurator, recuperarea
si valorificarea optima a substantelor reziduale utilizabile.
Astfel notiunea de "mediu
înconjurator" cuprinde de fapt, toate activitatile umane în relatia om -
natura, din cadrul planetei Terra.
Atunci când se discuta despre
progres sau de despre saracie, este vorba de fapt, în termenii cei mai globali,
de mediul înconjurator, caracteristic pentru planeta noastra, la un moment dat,
caci între toate acestea si poluare, degradarea apei si a aerului, amenintarea
paturii de ozon, desertificarea, deseurile toxice si radioactive etc. exista o
strânsa interdependenta.
Odata
cu sporirea populatiei globului, ce s-a produs paralel cu perfectionarea
organizarii sociale si, în special, odata cu dezvoltarea industriei, a
transporturilor mecanizate din ultimele doua secole, încercarea omului de a
domina în lupta aspra cu natura, de a-i smulge, lacom, bogatiile ascunse,
începe sa aiba tot mai mult succes. Peste un miliard si jumatate din populatia
actuala a Terrei apartine civilizatiei industriale.
Industrialismul a reprezntat mai
mult decât cosuri de fabrica si linii de asamblare. A fost un sistem social
multilateral si bogat, care si-a pus amprenta asupra fiecarui aspect al vietii
omenesti. Cresterea economica, enorm accelerata, se bazeaza în majoritate nu pe
surse regenerabile de energie, ci pe energia cheltuita prin folosirea
combustibililor fosili, neregenerabili: carbuni, titei, gaze naturale.
Problema rezidurilor activitatilor
umane a luat proportii îngrijoratoare, prin acumularea lor producandu-se
alterarea calitatii factorilor de mediu. Aceste alterari constituie cauza unor dezechilibre în fauna
si flora, ca si in sanatatea si bunul mers al colectivitatii umane din zonele
supraaglomerate.
Prin accelerarea ritmurilor de
dezvoltare, bazata pe consumarea resurselor neregenerabile de energie, s-a
ajuns, în unele tari industrializate, la un grad de bunastare ridicat,
constatându-se practic aparitia iminenta a amenintarii consecintelor actiunii
umane asupra mediului, poluarea lui la nivel global.
Deteriorarea mediului ambiant este
cauzata, in principal, de: existenta a prea multor automobile, avioane cu
reactie si nave de mare tonaj, a prea multor fabrici care functioneaza dupa
tehnologii vechi, poluante, mari consumatoare de materii prime, apa si energie
- fenomene determinante, în ultima instanta, de necesitatile crescânde ale unei
populatii aflate în stare de explozie demografica si, îndeosebi, de existenta
marilor aglomerari urbane.
Mediul înconjurator reprezinta un
element esential al existentei umane, constituind rezultatul interferentelor
unor elemente naturale - sol, aer, apa, clima, biosfera - cu elemente create
prin activitatea umana. Toate acestea interactioneaza si influenteaza
conditiile existentiale si posibilitatile de dezvoltare viitoare a societatii.
In vederea protejarii mediului, în
primul rând, se impune identificarea zonelor afectate, evaluarea gradului de
deteriorare si stabilirea cauzelor care au produs dezechilibrele respective.
În privinta modalitatilor de
protejare, se impune solutionarea a trei categorii de probleme:
• " crearea unui sistem legislativ
si institututional adecvat si eficient, care sa garanteze respectarea legilor
în vigoare ;
• " evaluarea costurilor
actiunilor de protejare a mediului si identificarea surselor de sustinere a
acestora ;
• " elaborarea unor programe pe
termen lung, axate pe protejarea mediului, corelate pe plan national si
international.
Referitor la evaluarea costurilor si
stabilirea modului în care acestea sunt suportate, se poate afirma, cu
certitudine, ca protejarea mediului este costisitoare iar factorii poluarii nu
pot fi întotdeauna identificati. Datorita acestei situatii, costurile de
protejare a mediului se împart între societatile comerciale potential
poluatoare si stat.
Pentru elaborarea unor programe
vizand protejarea mediului, trebuie identificati in totalitate factorii de
mediu, precum si zonele în care pot aparea probleme de poluare a acestora. Un
asemenea program presupune identificarea zonelor, evaluarea costurilor necesare
si stabilirea responsabilitatilor pentru derularea proiectelor aferente.
Presiunea activitatii omului asupra
mediului natural creste foarte rapid. Concomitent, se accelereaza dezvoltarea
industriala, schimburile, circulatia marfurilor, iar spatiul ocupat, parcurs si
utilizat pentru activitatile umane, devine din ce în ce mai extins. Aceasta
evolutie îsi pune tot mai pregnant amprenta, în mod nefavorabil, asupra
mediului si a componentelor sale.
Un alt factor daunator mediului este
modernizarea transporturilor, accesul generalizat în cadrul spatiilor verzi.
Comportamentul individului polueaza mediul într-o masura mai mare sau mai mica,
fie sub forma activitatii cotidiene, fie a consumurilor turistice.
În consecinta, conservarea
functiilor igienico-sanitara, recreativa si estetica ale elementelor componente
ale mediului natural constituie garantia unei dezvoltari continue a societatii
umane.
BIBLIOGRAFIE:
1.
Botnariuc N., Vădineanu A., 1982, Ecologie, Editura didactică şi pedagogică
Bucureşti.
2.
Vădineanu, A., 1999, Dezvoltare durabilă: teorie şi practică(Vol.I),Editura
Universităţii din Bucureşti.
3.
http://www.mmediu.ro/
EDUCAȚIE PENTRU
MEDIUL ÎNCONJURĂTOR
-proiect educațional-
Prof. Crețan
Valentina
Școala Gimnazială ,,
Mircea Eliade”, Craiova
ARGUMENT:
"Cred că mediul
înconjurător ar trebui inclus în chestiunile care ţin de securitatea naţională.
Apărarea resurselor noastre este la fel de importantă ca şi apărarea
graniţelor. În caz contrar, ce ar mai rămane de apărat?"
- Robert Redford
- Robert Redford
DENUMIREA
PROIECTULUI: Mai mult verde!
TIPUL
DE EDUCAȚIE:
o
educaţie
ecologică – protecţia mediului.
o
educatie
pentru dezvoltare comunitară - dezvoltare comunitară - voluntariat .
TIPUL DE PROIECT :
o
local.
APLICANTUL : Școala Gimnazială ,, Mircea Eliade”,
Craiova
COORDONATOR:
prof. Crețan Simona
CONTEXT – ARGUMENTUL PROIECTULUI
În anul
1970 în Nevada (SUA), la conferinţa IUCN (Uniunea Internaţională pentru
Conservarea Naturii), specialiştii şi cercetătorii au definit educaţia
ecologică ca fiind: “ ... procesul prin
care sunt recunoscute valori şi clarificate concepte pentru a se putea dezvolta
abilităţi şi atitudini necesare înţelegerii şi aprecierii relaţiilor dintre om,
cultura din care face parte şi mediul biofizic. Educaţia ecologică include de
asemenea, exersarea luării unei decizii şi formularea unui cod propriu de
conduită privind calitatea mediului”.
Natura
îşi are legile ei care trebuie respectate cu sfinţenie. A i le încălca,
înseamnă a profana consfinţirea acestora de la începutul începuturilor. Se
impune, astfel, ca de la vârste mici, copiii să fie educaţi în spiritul unei
atitudini pozitive faţă de mediul înconjurător, în vederea formării ulterioare
a conştiinţei şi comportamentului ecologic, favorabil unui stil de viaţă
sănătos-mental, emoţional, fizic şi socio-moral. Este necesară construirea
unei punţi între şcoală şi reprezentanţii comunităţilor şi ai autorităţilor
locale, ai asociaţiilor şi fundaţiilor de mediu naţionale şi internaţionale.”
Este nevoie de mult mai multă atenţie din partea fiecărui cetăţean şi de mai
multă responsabilitate pentru a putea trăi într-un mediu curat, nepoluat,
pentru a putea folosi condiţiile de viaţă pe care ni le oferă natura. Corelarea
intereselor umanităţii în conformitate cu legile naturii este unica premiză a
continuităţii vieţii pe Terra.
Acţiunea
de protecţie a mediului se poate realiza pe deplin, numai prin asocierea
măsurilor de ordin juridic si administrativ cu cele de ordin educaţional.
Schimbarea mentalităţii oamenilor nu este usoară,dar fără o educaţie în acest
sens, orice acţiune de ocrotire a mediului este supusă esecului. În acţiunea de
educare, un rol important îl are formarea unei gândiri ecologice despre lume.
Pentru atingerea acestui ţel, este important a sădi în mintea si sufletul
fiecărui cetăţean al societăţii, conceptul că omul ca specie biologică, este
dependent de natură si că nu poate trăi în afara ei.
Şcoala
are menirea de a organiza si desfăsura o vie si susţinută miscare de educaţie
ecologică si protecţie a mediului, iar elevii sub îndrumarea cadrelor didactice
de specialitate pot si trebuie să formeze marele detasament de apărători ai
naturii. Adevarata educaţie ecologică îsi va atinge scopul numai când se va
reusi ca elevii – cetăţenii de mâine – să fie convinsi de necesitatea ocrotirii
naturii si să devină factori activi în acţiunea de conciliere a omului cu
natura. Fiecare elev trebuie să se transforme într-un ocrotitor constient al
acestor lăcasuri de natură. Mediul educaţional nu se reduce doar la sala de
clasă, ci cuprinde şi spaţiul ambiental exterior iar calitatea acestuia trebuie
să asigure protecţia şi sănătatea celor care intră în contact cu el.
Educaţia
pentru mediu – finalizează educaţia în şi despre mediu, dezvoltă sensul
responsabilităţii faţă de mediu, motivaţia şi abilităţile de a participa la
îmbunătăţirea calităţii mediului. Promovează dorinţa şi capacitatea de a aborda
un stil de viata compatibil cu conceptele dezvoltării durabile. Oferă
profesorilor posibilitatea de a contribui împreună cu elevii la buna
gospodărire a resurselor naturale abordând astfel componente ale educaţiei
morale, estetice, politice.
DESCRIEREA PROIECTULUI :
Proiectul
nostru consta în amenajarea spațiilor verzi aflate în curtea şcolii.
Copiii vor exersa în acest fel activitatea de a fi voluntar pentru a găsi soluţii şi a le aplica la problemele comunităţii, mai concret, ale şcolii. Elevii clasei I C vor lucra la amenajarea spaţiilor verzi alături de părinţii lor, și la întreținerea acestora. Înainte de partea practică, învățătoarea va desfăşura cu copiii un proces didactic intructiv – educativ în urma căruia elevii vor învăţa despre plantele care sunt specifice zonei noastre geografice, şi pe care urmează să le planteze. Printre aceste activităţi de învăţare se numară :
Copiii vor exersa în acest fel activitatea de a fi voluntar pentru a găsi soluţii şi a le aplica la problemele comunităţii, mai concret, ale şcolii. Elevii clasei I C vor lucra la amenajarea spaţiilor verzi alături de părinţii lor, și la întreținerea acestora. Înainte de partea practică, învățătoarea va desfăşura cu copiii un proces didactic intructiv – educativ în urma căruia elevii vor învăţa despre plantele care sunt specifice zonei noastre geografice, şi pe care urmează să le planteze. Printre aceste activităţi de învăţare se numară :
1.
prezentare de power point,
2.
vizită la gradina botanică, unde copii vor vedea diferite plante verzi despre
care au învăţat,
3.concurs
de machete în care vor proiecta dezvoltându-şi creativitatea, cum ar amenaja ei
spaţiul şcolii - copiii prin arta origami şi quiling vor construi machetele sau
vor desena un plan de amenajare. În finalul proiectului se va organiza
diseminarea rezultatelor proiectului, în comisia metodică și în lectorate cu
părinții.
OBIECTIVE
GENERALE :
o
amenajarea
spaţiilor verzi din jurul şcolii cu specii din flora spontană, gazon, în interes educativ şi recreativ.
OBIECTIVE
SPECIFICE :
o
conştientizarea
tuturor factorilor implicaţi în educaţie (cadre didactice, părinţi, comunitatea
locală, mass media) de necesitatea realizării unui spaţiu care să permită
dezvoltarea armonioasă a copiilor sub toate aspectele.
o
cunoaşterea
de către elevi a plantelor din flora spontană (arbori, arbuşti ornamentali,
flori)
formarea conştiinţei şi comportamentului ecologic al elevilor.
formarea competenţelor de voluntariat , de comunicare şi cooperare în grup, în scopul implicării în problemele comunităţii.
stimularea potenţialului şi sensibilităţii artistice a elevilor.
formarea şi exersarea deprinderilor de îngrijire, protejare şi ocrotire a mediului înconjurător pentru educarea atitudinii pozitive faţă de acesta.
formarea conştiinţei şi comportamentului ecologic al elevilor.
formarea competenţelor de voluntariat , de comunicare şi cooperare în grup, în scopul implicării în problemele comunităţii.
stimularea potenţialului şi sensibilităţii artistice a elevilor.
formarea şi exersarea deprinderilor de îngrijire, protejare şi ocrotire a mediului înconjurător pentru educarea atitudinii pozitive faţă de acesta.
GRUP
ŢINTĂ :
o
elevii
BENEFICIARII
DIRECŢI :
o
elevii
o
cadrele
didactice din școală
BENEFICIARII
INDIRECŢI :
o
școala
o
părinţi
o
comunitatea
locală.
IMPACTUL
ESTIMAT AL IMPLEMENTĂRII PROIECTULUI PENTRU GRUPUL ŢINTĂ :
a)
elevii
o vor conştientiza
necesitatea pregătirii pentru şcoală, lucru care va duce la creşterea
randamentului şcolar
o vor avea un
comportament corespunzator în școală, familie și comunitate în urma
activităţilor ecologice desfăşurare în proiect.
o vor descoperi noi
posibilități de petrecere a timpului liber, manifestand comportament ecologic
în natură, în excursii sau comportament voluntr,
o îmbogățirea
culturii generale din domeniul ecologiei;
o egalizarea
șanselor pentru toţi copiii;
o lecții mai
atractive cu modele audio-video realizate pe parcursul proiectului.
b)
cadre didactice
o
vor
efectua o mai bună colaborare cu familia, contribuind la ameliorarea relaţiei
elev-profesor-parinte-societate;
o
cadrele
didactice din echipa de subproiect vor căpăta experienţă în realizarea de
proiecte,
o
vor
putea deveni manageri în alte proiecte educaţionale, antrenând şi alte cadre
didactice din şcoală
o
creşterea
prestigiului scolii, prin implicarea în problemele comunităţii.
c)
părinți
o
menținerea
unei atitudini pozitive faţă de şcoală;
o
va
crește gradul de implicare a părinților în activitățile copiilor și, implicit,
ale școlii
o
prin
antrenarea în subproiect a membrilor grupului ţintă se va consolida toleranţa,
o
respectul
faţă de propriile convingeri, colaborarea eficientă, atitudini care se vor
difuza în întreaga comunitate.
DURATA
DERULĂRII PROIECTULUI:
o
anul
școlar 2014-2015.
LOCUL
DE DESFĂŞURARE –
o
școală
și grădina botanică.
METODE
ŞI TEHNICI DE LUCRU :
o
observarea
o
demonstraţia
o
conversaţia
euristică
o
turul
galeriei
o
munca
în echipă
o
proiectul.
FORME
DE ORGANIZARE :
o
pe
grupe de elevi
RESURSE
UMANE :
o
profesorii
clasei
o
părinți
o
elevi
PARTENERI
:
o
Universitatea din
Craiova
o
Grădina Botanică “Alexandru Buia”
din Craiova
ECHIPA
DE MONITORIZARE :
o
echipa managerială a
școlii
o
reprezentantul
comitetului de parinti
o
reprezentantul
consiliului elevilor
EVALUARE
INTERNĂ :
o
realizarea
unui film video la finalizarea proiectului;
o
realizarea
unui album de fotografii/expoziţie pe panoul şcolii, care să surprindă fiecare
fază a proiectului.
EVALUARE
EXTERNĂ:
MEDIATIZAREA REZULTATELOR PROIECTULUI PRIN :
MEDIATIZAREA REZULTATELOR PROIECTULUI PRIN :
o
articole presa
locală
o
anuntarea activitatii
la sședintele cu părinții;
o
afișarea programului
activităților la avizierul şcolii .
o
realizarea unui
poster.
o
postarea proiectului
pe site-ul şcolii .
MODALITĂŢI
DE MONITORIZARE ŞI EVALUARE ALE REZULTATELOR PROIECTULUI :
o
chestionare
in vederea culegerii de păreri constructive de la cadrele didactice din afara
echipei, membrii echipei de proiect, părinţi, reprezentanţi ai comunităţii
locale;
o
întâlniri
de lucru ale membrilor echipei de proiect pentru evaluări intermediare;
o
intocmirea
programului de acţiuni pentru etapa următoare,
o
raport
de evaluare finală
o
fise
de feedback din partea elevilor
o
fotografii
din timpul activităţilor realizate,prezentate în power point;
o
portofolii
cu chestionarele aplicate, desene, fotografii, vederi, pliante, c.d.-uri,
ACŢIUNI
PENTRU PROMOVAREA/DISEMINAREA ACTIVITĂŢILOR/ REZULTATELOR PROIECTULUI :
o
participare
la mese rotunde în şcoală, la cercuri pedagogice, în care sunt prezentate
activităţile si rezultatele proiectului;
o
instrumente
in format electronic- pagina wiki a proiectului
o
articole
in presa locală,
o
pliante
si afişe
RISCURI
:
o
vremea
ploioasă.
SUSTENABILITATEA
PROIECTULUI :
o
posibilitatea
de dezvoltare / continuare ulterioarăa proiectului prin atragerea de noi
parteneri și implicarea mai multor colective de elevi.
TERRA,
PRIETENA NOASTRĂ
-proiect
educațional-
Negrilă
Angelica
Școala
Gimnazială Castranova
ARGUMENT:
“Să privim încă o dată pământul
acesta drag pe care foşnesc plopii şi cântă ciocârlia, să-i arătăm mai mult
decât oricând dragostea noastră…Să-i privim munţii şi păsările în noul de
lumină ce s-a deschis asupra lui, să-l învăluim într-o dragoste mai adâncă şi
mai fierbinte”, spunea Geo Bogza în scrierile de mare încărcătură
emoţională, cutreierând cărările acestei ţări binecuvântată de Dumnezeu.
Grija faţă de mediu trebuie să fie o componentă esenţială a dezvoltării
morale, spirituale, sociale şi culturale, a generaţiilor actuale. Astăzi, mai
mult ca oricând, se impune educarea tuturor cetăţenilor în spirit ecologic, în
special a tinerei generaţii, deoarece aceasta va fi atât beneficiarul de mâine
cât şi factorul de decizie.
La vârsta şcolară mică educaţia ecologică este la fel de importantă ca şi
educaţia intelectuală, morală, estetică deoarece le transmite copiilor
cunostinţe despre mediul înconjurător, le formează deprinderi de a ocroti şi
proteja natura, atitudini şi comportamente corecte faţă de mediul înconjurător.
Consider că şcoala are la îndemână
multiple posibilităţi de realizare a unei bune pregătiri ecologice a copiilor
care să se materializeze apoi în formarea unui comportament şi a unei culturi
ecologice.
SCOP:
Proiectul
îşi propune
o
să
determine elevii să îşi reconsidere modul de a trăi în raport cu natura
o
să
o protejeze, pentru a putea beneficia de darurile vitale ce ni le oferă cu
atâta generozitate şi formarea comportamentului ecologic adecvat prin derularea
de acţiuni concrete de protecţie a mediului înconjurător
o
atenţionarea
publicului şcolar cu privire la consecinţele unei conduite neadecvate
asupra mediului şi întelegerea de către elevi că viata este posibilă
numai într-un mediu nepoluat.
OBIECTIVE:
o dezvoltarea
deprinderilor de a păstra natura curată;
o cultivarea sentimentelor
de respect si pretuire a mediului înconjurător
o însusirea unor
comportamente sociale adecvate;
o cresterea atentiei
elevilor asupra gradului de poluare în comuna lor
o implicarea în
activităţi urmărind prevenirea poluării
o antrenarea
copiilor în vederea realizării de lucrări ECO cu mesaje PRO NATURA
o formarea unei bune
conduite ecologice la copii în asa fel încât să vibreze mai mult coarda intimă
a sentimentului iubirii lor pentru natură
GRUP ȚINTĂ:
o
elevii
claselor pregătitoare şi clasele I-VIII
ECHIPA DE PROIECT:
PARTENERI AI ȘCOLII:
o
omitetul
de părinţi pe şcoală
RESURSE:
a) umane:
o
elevi
o
părinţi
o
cadre
didactice;
b)materiale:
o
reciclabile-
hârtie, carton, doze de aluminiu, plastic, fire, capace….
o
din
natură (frunze, seminţe, castane, legume), foarfece, lipici, vopsele, pensoane;
o
flip
– chart
o
aparat
fotografic, casetofon, casete audio;
o
produse
ale copiilor (jucării, desene, albume cu fotografii, portofolii);
METODE:
o
conversaţia
o
explicaţia
o
problematizarea
o
învăţarea
prin descoperire
o
jocul
de rol;
FORME DE REALIZARE:
o
experimente
o
povestiri
ştiinţifice
o
activităţi
practice
o
drumeţii
o
colecţii de
materiale din natură
o
vizionări
de diapozitive
o
expoziţii
o
discuţii
pe marginea activităţilor vizionate
o
scenete
ecologice;
REZULTATE ACCEPTATE:
o
competenţe
de relaţionare pozitivă, comunicare şi lucru în echipă;
o
mecanisme
de parteneriat funcţionale între elevi, părinţi, cadre didactice şi membri ai
comunităţii, implicarea acestora în viaţa şcolii;
o
realizarea
unui “colţ verde” în holul şcolii;
o
diminuarea
cantităţii de deşeuri menajere abandonate la întâmplare şi mai puţin depozitate
în locuri amenajate special;
o
folosirea
coşurilor ecologice indiferent unde le întâlnesc
o
colectarea
igienica a deseurilor folosind saci ecologici si manusi
o
refolosirea
creativă a materialelor reciclabile
o
păstrarea
sănătăţii prin evitarea
poluării.
o
manifestarea
la cel puţin 75% din elevii grupului ţintă a unui comportament şi
abilităţi specifice educaţiei ecologice;
ACTIVITĂŢI PROPUSE
1. DETECTIVII
CURĂŢENIEI !-şcoala-castelul curăţeniei( perioada 1.04.2015-10.04.2015)pentru
o viaţă şi un mediu sănătos
o
curăţenie generală în fiecare clasă, apoi
menţinerea curăţeniei şi aerisirea sălilor de clasă
o
amenajarea
unui colţ
verde în fiecare sală de clasă
o
instalarea unor coşuri de
gunoi
desenate şi inscripţionate cu mesaje ecologice în fiecare clasă
o
colectarea de hârtie de către elevii
fiecărei clase
Va fi premiată cea mai ECO clasă !( clasa care va îndeplini toate activităţile
specificate)
2. FRUMUSEŢI
… DIN NIMICURI (perioada 7.04.- 23.04.2014)
o
activitate
practică de realizare a unor obiecte de decor, podoabe, felicitări, jucării,
eco-creaţii folosind materiale reciclabile( hârtie, carton,doze aluminiu,
plastic, etc…)
o
realizarea
unei expoziţii cu aceste frumuseţi
pe holul şcolii
o
aprecierea rezultatelor prin premii
3. CUM TE
SIMŢI ,PĂMÂNTULE? De ziua ta vrem să te facem să zâmbeşti!
o
concurs-
realizarea de postere dedicate
Zilei Pământului pe tema ocrotirii vieţii pe pământ şi a luptei împotriva
poluării
o
organizarea
unui colţ verde în unitate cu
posterele realizate de către elevi
o
adoptarea
şi afişarea unui ECO-COD
şi a săptămânii micului ecologist,distribuirea de fluturaşi ECO
o
aprecierea celor mai reuşite postere prin premii
4. RĂSPLATA
MICILOR ECOLOGIŞTI
-5.05.2015 festivitatea de premiere
prezentarea
unei scenete ecologice de către elevii claselor pregătitoareI, a II-a
şi premierea elevilor
EVALUARE:
o
proiectul
permite să se cunoasca mai bine atât copiii cât si părintii,să lucreze
împreună,să înteleagă nemijlocit rolul pe care îl au ei în protejarea naturii
o
observarea
curentă
o
aprecierea
rezultatelor prin premii (premiul special, I, II, III şi trei menţiuni la
nivelul claselor: cls. preg;cls.I+II; cls. III; cls.IV; cls.V ,Cls.VI+VII,;
cls. VII+VIII la secţiunea 2; premiul pentru cea mai ECO clasă la secţiunea 1;
premiul special, I,II,III pentru cele mai reuşite 4 postere, la secţiunea 3);
EVALUARE INTERNĂ:
o
expoziţii
cu lucrări ale copiilor
o
afişe
o
postere
o
chestionare
o
diplome
o
realizarea
unor portofolii
o
album
foto - un CD
o
articole
pe www.didactic.ro
o
pliante
o
diplome
pentru cei mai inimoşi mici-ecologişti
EVALUARE EXTERNĂ:
o
părintii
o
profesorii
din şcoală
o
comunitatea
locală
MONITORIZAREA
PROIECTULUI:
o
discutii;
o
cd-uri-album
cu imagini.
o
postarea
desfășurării proiectului precum și a rezultatelor obținute, pe site-ul şcolii
DSIMINAREA PROIECTULUI:
o
prezentarea
proiectului în cadrul consiliului profesoral şi a şedinţelor
cu părinţii;
IMPACTUL PROIECTULUI:
Implementarea
acestui proiect va avea impact asupra :
o
Grupului
ţintă prin : dobândirea unor cunoştinţe referitoare la creativitatea
școlarilor;
o
Scolii
ca organizaţie : - schimbarea atmosferei în scoală, creşterea prestigiului
unităţii de învăţământ în zonă şi în comunitate.
SUBSTENABILITATEA PROIECTULUI.
Continuitatea
proiectului va fi asigurată de :
o
continuarea
proiectelor ce pot duce la îmbunătăţirea actului educaţional;
o
continuarea
anuală a activităţilor de colaborare şcoală-părinţi;
o
menţinerea
şi dezvoltarea parteneriatelor încheiate în cadrul proiectului;
o
extinderea
bunelor practice prin transformarea în proiect judeţean sau naţional.
SURSE DE FINANȚARE:
fonduri
proprii
„UN
MEDIU CURAT – O VIAŢĂ SĂNĂTOASĂ”
-
proiect
educațional eco-școala -
Școala
Gimnazială Coșoveni, Dolj
Prof.
înv. primar GLOGOGEANU MARINELA
ARGUMENT
Pornind
de la premisa că ecologia constituie una dintre condiţiile supravieţuirii
speciei umane, educaţia ecologică reprezintă calea de a ajunge, prin
cunoaştere, la înţelegerea şi respectarea naturii, a mediului din care facem
parte.
Educaţia pentru protecţia mediului a devenit o nouă
dimensiune a curriculumului, cu scopul de a iniţia şi promova o atitudine
responsabilă faţă de mediu, de a-i face pe tineri să conştientizeze pericolele
degradării accentuate a mediului.
Interesul şi dragostea pentru natură sunt, la
majoritatea copiilor, instinctive. În plus comportamentele şi convingerile
formate copiilor la o vârstă cât mai fragedă sunt cele care se păstrează cel
mai bine toată viaţa. De aceea, în educaţia realizată în scoala trebuie să
pornim de la interesul firesc al copiilor pentru plante şi animale, pentru ceea
ce reprezintă, în general, natura pentru ei.
Educaţia ecologică în scoala se realizează mai ales la
nivel afectiv, îndeosebi prin accentuarea aspectelor ce ţin de legăturile
emoţionale, deoarece natura, prin frumuseţea ei, sensibilizează sufletul
copiilor, înlătură oboseala, creează bună dispoziţie, ne ajută să ne cunoaştem
mai bine. Acum se conturează sentimente ce se vor manifesta prin atitudini ce
dovedesc atenţia acordată de acesta mediului.
Mijloacele şi formele de realizare a
educaţiei ecologice în școală sunt diverse şi multiple.
Realizarea acestui proiect asigură un cadru
organizat de cunoaştere, manifestare şi relaţionare ecologică a copilului cu mediul înconjurător,
asemănător celui din ţările UE, în vederea formării unei atitudini pozitive
faţă de mediu şi problemele sale.
E bine ca şi copiii să
ştie, înainte de toate, că trebuie să protejeze natura – din care suntem parte
integrantă – pentru că tot restul vieţii noastre depinde de aceasta.
Ø TIP PROIECT: Ecologic
Ø PERIOADA: anul scolar
2015 - 2016
Ø LOCUL DE DESFĂȘURARE:
în comunitate –
școală
Ø
SCOPUL:
·
implicarea elevilor
în proiect
·
implicarea elevilor in activitati de
plantare a pomilor si a florilor in curtea școlii
·
conștientizarea importantei unei
alimentații sanatoase
·
identificarea materialelor reciclabile şi
lucrul cu acestea, astfel încât ele să se transforme în ceva ce poate fi
subiectul unei prezentări frumoase
·
stimularea creativităţii tinerilor elevi,
a imaginaţiei acestora de a face din "nimic", "ceva" ce
poate să ne încânte privirea.
·
încurajarea elevilor talentaţi
Ø PREZENTARE GENERALĂ:
·
Prin implementarea acestui proiect
educaţional, Şcoala Gimnazială Coșoveni va fi un factor activ în eforturile
comunităţii locale privind protecţia şi conservarea mediului, dar şi în
identificarea şi găsirea soluţiilor de rezolvare a acestora prin metode şi
strategii specifice: curriculum adaptat şi acţiuni concrete în cadrul şcolii şi
localităţii.
·
Prin realizarea proiectului,
la nivelul şcolii noastre se vor putea realiza următoarele:
1. Informarea elevilor privind problemele de mediu şi eforturile societăţii de protejare şi conservare a lui.
2. Implicarea activă a elevilor în activităţi de protejare a mediului printr-o abordare diversă: activităţi de plantare, activităţi artistice, activităţi ce vizează înfrumuseţarea şcolii, a clasei, a localităţii şi zonei .
3. Formarea abilităţilor de colectare selectivă a deşeurilor de hârtie şi carton, PET-uri
4. Dezvoltarea dragostei şi respectului pentru natură, om şi societate, prin dezvoltarea respectului faţă de sine, faţă de mediul ambiant, prin reducerea deşeurilor şi înfrumuseţarea mediului şcolar.
5. Colaborarea cu comunitatea locală şi stabilirea unor parteneriate cu alte şcoli din România.
1. Informarea elevilor privind problemele de mediu şi eforturile societăţii de protejare şi conservare a lui.
2. Implicarea activă a elevilor în activităţi de protejare a mediului printr-o abordare diversă: activităţi de plantare, activităţi artistice, activităţi ce vizează înfrumuseţarea şcolii, a clasei, a localităţii şi zonei .
3. Formarea abilităţilor de colectare selectivă a deşeurilor de hârtie şi carton, PET-uri
4. Dezvoltarea dragostei şi respectului pentru natură, om şi societate, prin dezvoltarea respectului faţă de sine, faţă de mediul ambiant, prin reducerea deşeurilor şi înfrumuseţarea mediului şcolar.
5. Colaborarea cu comunitatea locală şi stabilirea unor parteneriate cu alte şcoli din România.
·
COMITETUL PROIECTULUI
este format
din:
- Prof. înv. primar Marinela Glogogeanu;
- Prof. înv. primar Marinela Glogogeanu;
- reprezentanţi ai Asociaţiei Comitetului de
Părinţi;
- elevii Scolii Gimnaziale Coșoveni
- elevii Scolii Gimnaziale Coșoveni
Ø
ACTIVITATI
PRINCIPALE:
·
Constientizarea
importantei naturii pentru sanatatea noastra;
·
Realizare de panouri cu
plante protejate prin lege;
·
Plantarea de pomi si de
flori;
·
Drumetii in natura pentru
a observa pe viu plantele si animalele
în mediul lor natural de viață ;
·
Realizare de planse si
desene despre natura (flori,copaci,animale);
·
Expozitie de desene in
scoala;
·
Activitati de ecologizare
a zonei prin participarea elevilor
Ø
OBIECTIVELE
PROIECTULUI:
·
îmbunătăţirea calităţii mediului în
şcoală şi în împrejurimile acesteia;
·
promovarea în rândul elevilor a
dragostei şi respectului pentru natură, om şi societate prin dezvoltarea
respectului faţă de sine şi mediul ambiant;
·
înţelegerea de către elevi a
relaţiei dintre om şi mediu, a interdependenţei dintre calitatea mediului
forestier şi calitatea unei vieţi cu adevărat sănătoase (2/3 din oxigenul
planetei consumat de lumea vie, de industrie, autovehicole este furnizat
atmosferei de către arbori şi arbuşti);
·
responsabilizarea elevilor în
propria formare şi iniţierea acestora în redimensionarea parteneriatului
educaţional pe baza realizării unor forme diverse de colaborare: proiecte
legate de protecţia mediului, colaborări cu alte şcoli, instituţii şi factori
decizionali, atragerea unor eventuali sponsori;
·
implicarea factorilor de decizie
locali,a agenţilor economici şi a altor instituţii în obţinerea de
informaţii şi fonduri necesare pentru creşterea calităţii factorilor de mediu;
·
stimularea şi promovarea capacităţii creatoare a elevilor prin
organizarea de expoziţii cu lucrările lor;
·
însuşirea unor comportamente sociale
adecvate;
·
conştientizarea elevilor că depinde şi de noi, de fiecare, ca viaţa pe pământ să rămână posibilă şi suportabilă.
Elevii scolii noastre, primesc o educaţie
ecologică corespunzătoare care îi face capabili să o aplice şi să o mediatizeze
la rândul lor pentru o mai intensă responsabilizare a comunităţii locale.
Ø
REZULTATE
ASTEPTATE:
·
copiii îşi
formează o concepţie corectă de protecţie a mediului înconjurător;
·
se iniţiază în diferite metode de investigare a mediului;
·
iau atitudine în anumite situaţii
negative şi işi afirmă punctele de vedere cu hotărâre;
·
devin mai receptivi la
normele de comportare în şi faţă de natură;
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu